مصر

رئیس جمهور مصر تاکید کرد: امنیت و ثبات مصر در گرو امنیت منطقه خلیج فارس و امنیت خلیج فارس در گرو امنیت مصر است.

عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر چند ساعت قبل از سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی و دیدار با ملک سلمان ، پادشاه جدید این کشور در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العربیه گفت:
من در ابتدا با تشکر از شما اجازه می خواهم به ملک سلمان و برادران سعودی درود و سلام بفرستم و از همه آنها تشکر نمایم.
مجری العربیه پرسید: ابعاد دیدار شما از عربستان در این بازه زمانی چیست؟
عبد الفتاح السیسی در پاسخ گفت:
لازم بود من برای عرض تبریک به برادران مان در عربستان و دیدار با پادشاه و همچنین تبریک به ایشان به مناسبت به دست گرفتن زمام امور و مسئولیت پادشاهی کشور آنهم در این شرایط دشوار به عربستان سفر کنم.
السیسی افزود: ما در این دیدار به بررسی دیدگاه های مشترک درباره موضوعات منطقه عربی می پردازیم. وی افزود: اکنون واقعیت کشورهای عربی به گونه ای است که هماهنگی و همکاری و مشورت بیشتری میان کشورهای عربستان و مصر را می طلبد چرا که منطقه عربی دچار شرایط دشواری است و این شرایط دشوار می طلبد که ما فعالیت و تحرک کار آمد و بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم درباره راه حل مشکلات به تفاهم برسیم.
السیسی خاطر نشان کرد: نکته دیگر این است که ما برای برگزاری نشست اقتصادی در روز سیزده مارس آماده می شویم و همانگونه که می دانید ملک عبد الله پادشاه فقید عربستان خواستار برگزاری چنین کنفرانسی بود و ما هم برای برگزاری این کنفرانس و استقبال از سرمایه گزاران کشورهای عربی و به خصوص عربستان آماده می شویم.
مجری العربیه پرسید؟ آیا آنگونه که شایع شده است این سفر برای بهبود روابط میان مصر و ریاض نیست؟
رئیس جمهور مصر در پاسخ گفت: همیشه تحمیل کردن نظرات کار خوبی نیست. روابط مصر و عربستان و کشورهای خلیج فارس سال ها است که مستحکم و با ثبات است و به نظر من هر گونه تلاش برای برهم زدن این روابط نتیجه بخش نخواهد بود و این سفر برای بهبود روابط نیست چرا که اصلا روابط ما هیچگاه نامطلوب نبوده است.
مجری العربیه گفت: اما همواره کسانی هستند که به دنبال ترویج این اختلاف می باشند به خصوص که عربستان در حال گذر به مرحله جدیدی است؟
عبد الفتاح السیسی در پاسخ گفت: روابط مصر و عربستان سابقه ای تاریخی طولانی دارد و همواره بین این دو کشور آرامش و ثبات و همبستگی و تفاهم برقرار بوده است.
وی درباره شخص ملک سلمان گفت: من درباره ایشان به موضوعی تاریخی اشاره می کنم. زمانی که مصر در سال هزار و نهصد و پنجاه و شش در معرض حمله قرار گرفت ملک سلمان یکی از حامیان ما بوده است سپس در جنگ هزار و نه صد و شصت و هفت و در جنگ هزار و نه صد و هفتاد و سه نیز موضع عربستان درباره مصر کاملا مشخص بود که در آن زمان این کشور صدور نفت به کشورهای جهان را متوقف کرد. در تاریخ سی ام ژانویه نیز عربستان حامی مردم مصر بود.
السیسی همچنین با اشاره به مراسم آغاز به کار ریاست جمهوری خود گفت: ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان در راس هیئت حاضران در جلسه تبریک بود و این نشان دهنده روابط و تفاهم کاملا خوب و محترمانه میان ما بود و هیچ کس نخواهد توانست بر این روابط حسنه تاثیری منفی بگذارد.
وی درباره روابط مصر با دیگر کشورهای خلیج فارس گفت: کشورهای امارات متحده عربی و کویت و در حمایت از مردم مصر و ایستادگی آنها تا امروز نقش برجسته ای داشته اند و این مسئله ای است که فراموش نخواهد شد.
مجری العربیه گفت: عربستان و امارات و کویت از شما حمایت کردند اما در مورد قطر وساطت ملک عبد الله پادشاه فقید عربستان موثر بود.
رئیس جمهور مصر گفت: ما همواره از تلاش پادشاه فقید عربستان به خاطر این کار تقدیر می کنیم و امیدوارم این موضوع برای دیگران نیز روشن باشد.
وی تاکید کرد: مصر کشوری است با نود میلیون جمعیتی که خواستار زندگی آرام هستند و چهار سال گذشته تاثیر زیادی بر شرایط اقتصادی ما داشته است. ما نیازمند سوخت، برق، کالاهای اساسی بودیم که به طور مناسب فراهم شد. همچنین طرح های اساسی که نیازمند سرمایه گذاری است. همه اینها نیازمند حمایت های مالی است که حقیقتا تا کنون کشورهای خلیج فارس در کنار ما بوده اند.
وی تاکید کرد: حمایت برادران ما در کشورهای خلیج فارس یکی از دلایل عبور ما از بحران و غلبه بر آنها با وجود همه تلاش های منفی بوده است.
مجری العربیه در ادامه گفت: دشمنان کشورهای خلیج فارس و دشمنان مصر بر این عقیده اند که السیسی آن کمک ها را به نفع خود و برای تقویت ارتش مصر به کار برده است. شما چه جوابی برای آن دارید؟
السیسی در پاسخ گفت: این ها درست نیست. آخرین کمک ها از طرف کشور فرانسه صورت گرفت که این کشور سه و دو دهم میلیارد یورو به مصر قرض دارد که اگر هم در جهت کمک به تقویت ارتش صرف شده باشد اقدام غلطی نیست چرا که اگر ارتش مصر نبود سرنوشت مصر همانند سرنوشت دیگر کشورها می شد که این مورد قبول هیچ کس نیست و نبود ثبات و گرفتار شدن مصر در نا آرامی به معنی سقوط منطقه عربی و تهدید کشورهای اروپایی برای سالیان متمادی است.
وی تاکید کرد: ثبات مصر به معنی ثبات بقیه کشورهای منطقه و ثبات کشورهای خلیج نیز به معنی ثبات مصر است.
وی تصریح کرد: امنیت خلیج فارس خط قرمز ما است و هنگامی که ما از قدرت مشترک کشورهای خلیج فارس سخن می گوییم مقصودمان حمله به دیگر کشورها نیست بلکه هدف ما دفاع از امنیت کشورهایمان می باشد.
مجری العربیه گفت: شما می دانید که سخن گفتن از قدرت مشترک کشورهای عرب آرزویی است که کشورهای عربی سال ها است به دنبال آن هستند. هنگامی که شما در مصر از قدرت مشترک عربی حرف می زنید منظورتان بین کدام کشورها است؟
رئیس جمهور مصر گفت: ما این موضوع را برای دوستانمان مطرح می کنیم و از این فرصت برای شروع و گفتگو و محقق شدن آن استفاده می کنیم.
وی تاکیدکرد: من فکر می کنم کشورهای عربستان و امارات و کویت و اردن جزء کشورهای آغاز کننده این طرح باشند.
مجری العربیه گفت: ایا شما به دنبال نیروی مشترک برای مبارزه با تروریسم هستید یا مبارزه با مسائلی که کشورهای عربی را تهدید می کنند؟
السیسی گفت: فرقی نمی کند هر که امنیت ما را تهدید کند ما با آن مبارزه می کنیم خواه تروریسم باشد خواه غیر آن.
مجری العربیه با اشاره به همزمانی نشست غیر منتظره بین پادشاه عربستان با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و با رئیس جمهور مصر گفت: آیا عربستان به دنبال وساطت میان آنکارا و قاهره است. آیا این نشست اتفاقی بوده یا برای وساطت صورت گرفته است؟
عبد الفتاح السیسی گفت: این فقط یک اتفاق است و عربستان همیشه به دنبال برقراری روابط با همه کشورها است.
مجری العربیه گفت: شروط شما برای گفتگو با ترکیه چیست؟
رئیس جمهور مصر گفت: دخالت نکردن در امور داخلی و تلاش برای تاثیر گذاری در امور کشور جزء شرط های اساسی ما است.
مجری العربیه گفت: آیا منظور شما از دخالت در امور داخلی حمایت از اخوان المسلمین است؟
وی تاکید کرد: منظور ما به طور مشخص حمایت از آنها و رسانه هایی است که نقشی منفی در این باره ایفا می کنند.
مجری العربیه پرسید: شما گفته اید نمی گذارید مصر به سوریه ای دیگر تبدیل شود آیا تصور مشخصی درباره راه حل سوریه دارید؟
السیسی گفت: ما خواستار حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران این کشور هستیم قبل از اینکه راه حل نظامی این کشور را به طور کامل از بین نبرده باشد.
وی افزود: من خواستار وحدت در این کشور هستم. تقسیم سوریه به نفع ما نیست. ما نباید بگذاریم این کشور بر کشورهای عربی تاثیر بگذارد.
السیسی درباره پرونده لیبی نیز گفت: ما به اراده و خواست مردم لیبی احترام می گذاریم و نمی خواهیم این کشور به دست شبه نظامیان مسلح بیافتد. ما از پارلمان قانونی و ارتش برای حمایت از کشور در این شرایط دشوار حمایت می کنیم.
وی با اشاره به تسلط حوثی ها بر یمن و تنگه باب المندب که گذرگاه حیاتی برای اقتصاد مصر است گفت: ایجاد راه حل در یمن و سوریه و لیبی و هر کشور دیگری نیازمند جنبش و تحرک کشورهای دیگر است و امنیت ملی کشورهای عربی بخش جدا نشدنی همت خود کشورها است.
رئیس جمهور مصر درباره کنفرانس شرم الشیخ و جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: ما ده ماه است که برای برگزاری این کنفرانس تلاش می کنیم و کارهای بزرگی نیز در این باره انجام داده ایم و من به دوستان سرمایه گذار در عربستان و خلیج فارس تاکید می کنم که ما مشکلات قانونی آن را حل کرده ایم و به آنها در این باره اطمینان می دهیم.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران