مصر

اسوشیتدپرس در گزارشی به قلم آدام شرک ADAM SCHRECK از دبی نوشت:‌
امارات متحده عربی، کشور کوچک منطقه خلیج فارس که به خاطر آسمانخراش ها و مراکز تجاری اش مشهور است در حال تبدیل شدن به یکی از هم پیمانان مصر است.

این کشور میلیون ها دلار را به مصر تزریق کرده است و سرمایه گذاران خود را به صف کرده است تا با سرمایه گذاری در مصر اقتصاد آسیب دیده بزرگترین کشور جهان عرب را به ثبات نزدیک کند. امارات عربی متحده همچنین سرگرم تقویت همکاری های نظامی خود با مصر است.
تعمیق یافتن روابط مصر و امارات عربی متحده برای هر دو کشور منافعی به همراه دارد. مصر که در سال های اخیر به لحاظ اقتصادی دچار مشکلات زیادی شده است می تواند از منابع مالی که امارات در اختیار این کشور قرار می دهد بهره گیرد. از سوی دیگر، امارات عربی متحده نیز می تواند از قدرت مصر و نیروی انسانی فراوان آن، در منطقه ای که با تهدیدات شبه نظامیان افراطی و توسعه (طلبی های) ایران روبروست، بهره مند شود.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان،‌ وزیر امور خارجه امارات عربی متحده، در ماه گذشته در کنفرانسی در دبی گفت: «ما همواره خواستار ثبات در مصر بوده ایم و معتقدیم که امنیت این کشور معیار و محکی مهم برای (سنجش)‌ امنیت در جهان عرب است.‌» وی تصریح کرد: «ما نمی توانیم در راه ایجاد ثبات در مصر و توسعه این کشور بی تفاوت بوده و اقدامی انجام ندهیم.»
در این کنفرانس نمایندگانی از هشتاد کشور جهان حضور داشتند و طی آن روابط امارات-مصر در کانون توجه قرار گرفت. در فضای اطراف محل برگزاری این کنفرانس همچنین نوشته ای به چشم می خورد که بر اهمیت روابط مصر و امارات عربی متحده تاکید شده بود. ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر، یکی از سخنرانان اصلی این کنفرانس بود. وی در سخنرانی خود از درایت مقامات امارات تمجید کرد و بر دوستی دو ملت نیز تاکید ورزید.
همچنین،‌ امارات عربی متحده یکی از مهمترین برگزار کنندگان کنفرانسی اقتصادی است که قرار است در هفته آینده در شرم الشیخ مصر برگزار شود. هدف این کنفرانس ترغیب سرمایه گذاران به انجام سرمایه گذاری در مصر و کمک به احیای اقتصاد این کشور است.
شماری از مسئولان شرکت های بزرگ اماراتی در این کنفرانس که «مصر و آینده» نام دارد سخنرانی خواهند کرد.
مدیران اجرایی شرکت های بزرگی مانند جنرال الکتریک و کوکا کولا به همراه رئیسان برخی شرکت های مهم اماراتی، مانند «اتصالات گروپ»، «ابراج کپیتال» و «امٌار پراپرتیز» در این کنفرانس حضور خواهند داشت.
همچنین، مسئولان اجرایی بخش های هوانوردی، بانکداری و انرژی امارات عربی متحده در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.
برای مثال،‌ «هولدینگ عربتک» Arabtec Holding که یک شرکت ساختمان سازی بزرگ در امارات است در نظر دارد پروژه ای چهل میلیارد دلاری برای سات یک میلیون واحد مسکونی برای اقشار طبقه متوسط در مصر اجرا کند. مسئولان این شرکت اعلام کرده اند اجرای این پروژه در مصر می تواند برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کند.
«عربتک» یکی از سازندگان آسمانخراش «برج خلیفه» در دبی است.
برخی مسئولان اماراتی که در نظر دارند در کنفرانس هفته آینده در شرم الشیخ شرکت کنند می گویند این رخداد می تواند به میزان زیادی به احیای اقتصادی مصر کمک کند.
به دنبال ناآرامی هایی که از سال 2011 در مصر شروع شد اقتصاد این کشور به شدت دستخوش ناآرامی و بی ثباتی شد. با سرنگونی حسنی مبارک، دیکتاتور برکنار شده مصر، میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور و نیز میزان درآمدهای حاصل از گردشگری در مصر به شدت کاهش یافت. این تحولات به کاهش ذخایر ارزی و بالا رفتن نرخ بیکاری در مصر منتهی شد. خشونت های مستمری که به دنبال بروز ناآرامی ها در مصر رخ داد باعث شده است که تلاش ها برای بازسازی اقتصادی این کشور راه به جایی نبرد.
به دنبال برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر،‌ در ژوئیه سال 2013، کشورهای امارات عربی متحده، عربستان سعودی و کویت میلیاردها دلار کمک مالی به قاهره اعطا کردند.
اماراتی ها نیز مانند سعودی ها و شخص عبدالفتاح السیسی‌، رئیس جمهور مصر، مرسی و اخوان المسلمین را یک تهدید تلقی می کنند. مسئولان اماراتی بلافاصله بعد از شکل گیری پدیده بهار عربی در جهان عرب به قلع و قمع طرفداران و حامیان اخوان المسلمین در این کشور مبادرت ورزیدند. امارات عربی متحده نیز بعد از عربستان سعودی و مصر گروه اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی نامید.
بر اساس گزارشی که دولت امارات عربی متحده منتشر کرده است مصر تا کنون بزرگترین دریافت کننده کمک های این کشور بوده است به گونه ای که تنها در سال 2013 مبلغ چهار میلیارد و 600 میلیون دلار کمک از امارات دریافت کرده است. میزان کمکی که مصر از امارات عربی متحده دریافت می کند 29 برابر میزان کمکی است که اردن (دومین کشور دریافت کننده کمک های مالی امارات عربی متحده)‌ از این کشور دریافت می کند.
اما کمک های امارات عربی متحده به مصر تنها به کمک های مالی مستقیم محدود نمی شود. این کشور به ساخت مدرسه،‌ درمانگاه، سیلوهای نگهداری گندم و اجرای پروژه های ساختمانی در مصر نیز مبادرت می ورزد. این کمک ها در قالب کمک ده میلیارد دلاری امارات عربی متحده به مصر ارائه می شود. دولت امارات عربی متحده بعد از برکناری مرسی از قدرت اعلام کرد ده میلیارد دلار برای اجرای این گونه پروژه ها در مصر تخصیص خواهد داد.
امارات عربی متحده در اکتبر سال 2013 بیمارستانی را در یکی از مناطق فقیر نشین حومه قاهره ایجاد کرد. این در حالی است که مصر در دوران پیش از ریاست جمهوری مرسی به مدت چند سال با صندوق بین المللی پول در حال مذاکره بود تا بتواند وامی چهار میلیارد و 800 میلیون دلاری دریافت کند، اما این مذاکره راه به جایی نبرده بود.
کاملا روشن است که مصر از مزایا و منافع ناشی از وجود یک پشتیبان مالی ثروتمند استقبال می کند.
اما اماراتی ها هم از تقویت روابط دو طرف سود خواهند برد. امارات عربی متحده که از هفت امیرنشین تشکیل شده است مصر را دارای جایگاهی محوری و مهم در تامین امنیت منطقه می داند. برای آنها مصر به خاطر جمعیت،‌ موقعیت و اندازه اش دارای اهمیتی زیاد است.
امارات عربی متحده بعد از عربستان سعودی دومین اقتصاد بزرگ در جهان عرب را دارد. این کشور مبالغ هنگفتی در حوزه دفاع هزینه می کند و یکی از مجهزترین ارتش های منطقه را در اختیار دارد. با این حال، این کشور مانند مصر از نیروی انسانی زیادی برخوردار نیست. نه میلیون نفر در امارات عربی متحده زندگی می کنند. اما از هر پنج نفر آنها تنها یک نفر شهروند این کشور است و بقیه را کارگران خارجی و خانواده های آنها تشکیل می دهند. این در حالی است که مصر جمعیتی حدودا نود میلیون نفری دارد.
جین کینینمونت Jane Kinninmont، کارشناس امور خاورمیانه در موسسه تحقیقاتی چتم هاوس در انگلیس، می گوید: «مصر شریک راهبردی شماره یک امارات عربی متحده در خارج از منطقه خلیج فارس‌ است. دلیل این امر آن است که هر دو کشور دیدگاه های بسیار مشابهی در خصوص منطقه دارند و احساس می کنند تهدیدهای مشترکی فرا روی آنهاست.»
وی می افزاید: «سازمان های دفاعی و امنیتی هر دو کشور نگرانی های مشابهی دارند. نگرانی هر دو کشور از اخوان المسلمین باعث شده است که قاهره و ابوظبی به یکدیگر نزدیک تر شوند.»
دو کشور امارات عربی متحده و مصر در سال گذشته در چند تمرین نظامی مشترک شرکت کردند و این امر از رشد روابط آنها حکایت دارد. در تصاویر و عکس هایی که بعد از برگزاری یکی از این تمرین های نظامی منتشر شد ژنرال عبدالفتاح السیسی بر روی عرشه یک کشتی جنگی در کنار شیخ محمد بن راشد آل مختوم، نخست وزیر امارات،‌ به چشم می خورد.
تمرین های نظامی مشترکی که مصر و امارات عربی متحده انجام دادند دو کشور را، آن چنان که مقامات امریکایی می گویند، بر آن داشت تا در ماه اوت گذشته به مواضع شبه نظامیان اسلامگرا در لیبی حمله کنند.
مقامات مصری اعلام کرده اند که این کشور به همراه عربستان سعودی،‌ کویت و امارات عربی متحده در اواخر سال گذشت میلادی در زمینه انعقاد توافقنامه ای مشترک برای مقابله با شبه نظامیان اسلامگرا گفتگوهایی را انجام داده اند.
همچنین، بعد از قتل گروهی از قبطی های مصری به وسیله داعش در خاک لیبی بود که ژنرال السیسی بر ضرورت تشکیل یک نیروی نظامی مشترک عربی تاکید کرد. وی تصریح کرد دو کشور اردن و امارات عربی متحده به طور جداگانه پیشنهاد کردند که آمادگی دارند برای کمک به مصر (جهت مقابله با داعش)‌ نیروی نظامی به مصر اعزام کنند.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران