مصر

Open in new windowیک تحلیلگر معروف عرب با اشاره به پاسخ منفی پارلمان پاکستان به درخواست عربستان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام کرد یکی از مزایای نبود پارلمان همین است زیرا اگر بود با حمله زمینی موافقت می‌کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فهمی هویدی» تحلیلگر معروف عرب در یادداشتی به جواب منفی پاکستان به درخواست ریاض برای عملیات زمینی اسلام‌آباد در یمن پرداخت سپس آن را با وضعیت مصر که اکنون پارلمان ندارد، مقایسه کرد

بر اساس گزارش روزنامه «الشروق» مصر، هویدی نوشت: پاسخ پاکستان زیاد دور از انتظار نبود با این حال دلایلی وجود دارد که ممکن است این تصور را برای برخی به وجود بیاورد که با توجه به روابط محکم میان دو کشور، این مشارکت فیصله یافته است. علاوه بر روابط شخصی میان «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان با عربستان، کمک مالی ریاض به اسلام آباد در زمینه‌های مختلف وجود داشته است.

هویدی افزود: عربستان علاوه بر ادامه حمایت اقتصادی از برنامه هسته‌ای پاکستان، سابقه‌ای طولانی مدت در ساخت مساجد پاکستان دارد و بزرگترین مسجد اسلام‌آباد یعنی مسجد «ملک فیصل» را عربستان ساخته است. اما نواز شریف دوبار تبعید شد و هر دو بار میهمان ریاض بود. یکبار در سال 2000 که با کودتای «پرویز مشرف» روبرو شد و بار دیگر در سال 2007 که دادگاه عالی پاکستان به او اجازه بازگشت به کشورش را داد اما هنوز نرسیده بود که حکومت مشرف بار دیگر وی را به جده فرستاد.

هویدی در ادامه نوشت: پس مشاهده می‌شود که روابط میان دو کشور دارای شور و حرارت خاصی است اما هنگامی که یک موضوع به پارلمان که از احزاب مختلف تشکیل شده، ارائه می‌شود وضعیت تفاوت دارد و بحث عوامل موضوعی و منافع بزرگ ملی در میان است؛ این عوامل به این شرح است:

1: عامل اول ابهامات غیر قانع کننده و نامشخص است زیرا خود جنگ یمن با مشکلی داخلی آغاز و عوامل خارجی بر آن افزوده شد و کم‌کم دایره آن بیشتر شد. این موضوع ممکن است ارتش پاکستان را در باتلاقی گرفتار کند که نداند چطور از آن خارج شود خصوصا اینکه دکترین جنگ اسلام‌آباد در درجه اول آماده تهدید احتمالی از سوی هند است.
2: موضوع دیگر طرف‌های خارجی در درگیری یمن هستند. درست است که پاکستان روابط گرمی با عربستان دارد اما روابطش با طرف دیگر یعنی ایران نیز دارای اهمیت است به نحوی که فدارکاری در هر طرف را ممنوع می‌کند. اسلام آباد با تهران مرزهای مشترکی در جنوب شرقی دارد و قومیت بلوچ در هر دو کشور زندگی می‌کنند و این منطقه خود دارای درگیری‌ها یبسیاری است که هر دو طرف خواهان آرام کردن آن هستند. علاوه بر این، اینکه پاکستان بر نفت و گاز وارداتی ایران تکیه کرده است و این موضوع جزء منافع مهم اسلام آباد به شمار می‌رود.
3: عامل مذهبی نیز پاکستان را در شرایط سختی گذاشته است. شیعیان حدود 25 تا 35 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و این تعداد برابر با جمعیت حوثی‌های یمن است و شیعیان در پاکستان قدرت سیاسی و اقتصادی معتبری به شمار می‌روند. خود نواز شریف رئیس حزب شیعی «انجمن اسلامی» است و اینکه ائتلاف شیعی در پارلمان دارای اعتبار است. برای تمام این دلایل استقبالی برای رأی مثبت به مداخله ارتش پاکستان برای حمله زمینی در یمن در کنار عربستان و اتحاد سُنی علیه نفوذ ایران و شیعه در یمن وجود ندارد.
4: دلیل چهارم که کم اهمیت‌تر از دلایل قبل نیست این است که علیرغم نفوذ ارتشی‌های در بخش عمومی پاکستان، اما این کشور دارای جامعه مدنی قدرتمندی است که احزاب معارض در آن نقشی پررنگ در پارلمان و میان مردم دارند. «اعتزاز احسن» رئیس حزب معارض دائما مخالف و ناقد است و حکومت بارها خواستار استفعای وی شده است. فکر مشارکت پاکستانی‌های در جنگ یمن از جانب او و دیگر احزاب معارض رد شد و اعلام کردند که ارتش این کشور قابل اجاره دادن نیست.

خلاصه اینکه قدرت‌های سیاسی در پارلمان پاکستان همان کسانی هستند که علیرغم مواضع دوستانه حکومت با عربستان، درخواست این کشور را رد کردند.

این تحلیلگر عرب در ادامه از خود می‌پرسد: اما سوالی که به ذهن می‌رسد این است که اگر همین پیشنهاد به پارلمان مصر ارائه می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟. هویدی سپس به خود پاسخ می‌دهد: این یک سوال فرضی است زیرا ما [فعلا] پارلمان نداریم و تصمیم‌ها به محض گرفته شدن و بدون اینکه افکار عمومی مصر در جریان باشد، اجرایی می‌شود. به همین دلیل بود که ما با آغاز جنگ علیه یمن از سخنان «عادل الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا فهمیدیم که مصر نیز به 10 دولت دیگر با فرماندهی عربستان پیوسته است.

هویدی سپس نوشت: جواب من به سوال فرضی خودم این است که با توجه به ترکیب پیش‌بینی شده برای پارلمان، در صورت ارائه این طرح، با اکثریت قاطع تصویب می‌شد زیرا کرسی‌های مستقل که اکثریت غالب پارلمان را تشکیل می‌دهند (420 کرسی از مجموع 567) به دنبال راضی کردن حکومت از هر راهی هستند. اما کرسی‌های ائتلافی (120 کرسی) احزاب ضعیفی هستند که برای مشروعیت خود بیشتر نیازمند تایید حکومت هستند تا افکار عمومی و مردم.

پس از درخواست عربستان از پاکستان برای همراه شدن در تجاوز نظامی علیه یمن، جمعه (چهار روز قبل) نمایندگان پارلمان پاکستان با رد مشارکت در اقدام نظامی علیه یمن، بر نقش واسطه‌ای اسلام آباد از مجرای سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی تأکید کردند و نمایندگان اعلام کردند که پاکستان در موضوع یمن کاملا سیاست بی طرفی را اتخاذ خواهد کرد.

در واکنش به این موضوع، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی به شدت از اعلام موضع بی‌طرفی پاکستان در قبال حمله به یمن انتقاد کرد. قرقاش در صفحه توئیتر خود نوشت: از پاکستان انتظار می‌رود که موضعی واضح و به نفع روابط استراتژیکش با دولت‌های خلیج (فارس) بردارد و مواضع متناقض و مشکوک اسلام‌آباد در این مسیر برایش گران تمام خواهد شد.

وی افزود که کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اکنون در مسیری مهم و سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند که امنیت استراتژیک آن را در معرض آزمایش گذاشته است و اینجاست که متحد واقعی از متحد غیرواقعی شناخته می‌شود. قرقاش سپس از حکومت پاکستان خواست در کنار عربستان برای حمله به یمن بایستد.

البته پاکستان نیز جواب قرقاش را داد. «نزار علی خان» وزیر کشور پاکستان در واکنش به اظهارات دو روز قبل وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی گفت: فکر کردن به تهدید امارات علیه پاکستان امری خنده‌دار است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران