بنا بر ارزیابی نهادهای سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه منتشر شد، حدود 21 میلیون کودک در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یا به مدرسه نمی روند ویا در معرض خطر ترک تحصیل هستند.
سازمان ملل متحد افزود: این مشکل به رغم افزایش دسترسی به خدمات آموزشی در منطقه در 10 سال اخیر به علت بروز درگیری های مسلحانه، فقر و تبعیض جنسیتی به وجود آمده است.
بر اساس گزارش یونسکو و یونیسف، دولت های منطقه شامل 20 کشور از مغرب تا عراق در 10 سال گذشته سرمایه گذاری هایی در زمینه آموزش کرده اند که سبب افزایش میزان ثبت نام و حضور کودکان در مدرسه ها شده است. اما پیشرفت در این زمینه در سالیان اخیر به علت وقوع درگیری های مسلحانه، فقر و اعمال تبعیض جنسیتی کاهش یافته است.
به گفته ماریا کلایویس مدیر منطقه خاورمیانه یونیسف، این منطقه در میانه چنین دگرگونی ها و تنش هایی، تاب تحمل دوری 21 میلیون کودک را از مدرسه و درس و تحصیل ندارد.
وی افزود: به این کودکان باید فرصت دستیابی به مهارت های مورد نیاز از طریق آموزش به منظور بازی کردن نقش خود را در روند تحول منطقه داده شود.
بر اساس این گزارش، افزون بر بیش از 15میلیون کودک این منطقه که تاکنون از مدرسه دور مانده بودند، 6 میلیون دیگر در معرض خطر شدید ترک مدرسه قرار دارند.
در این گزارش به چند عامل موثر در وقوع این مشکل، از جمله درگیری های مسلحانه، تبعیض جنسیتی، کار کودکان، ضعف معیارهای آموزش و فقر اشاره شده است.
درگیری های سوریه و عراق که تا پیش از این بحران ها از میزان بالای ثبت نام کودکان در مدرسه ها برخوردار بودند، تاثیر به ویژه مخربی بر آموزش در مدرسه داشته است. تنها در این 2 کشور حدود 3 میلیون کودک به علت بروز درگیری های مسلحانه، وادار به ترک مدرسه شده اند.
پیش بینی می شود اوج گیری خشونت ها در یمن و لیبی نیز تاثیر مخرب مشابهی بر روند آموزش داشته باشد.
یونیسف و یونسکو در بیانیه ای افزودند: با گسترش خشونت، میلیون ها کودک دیگر نیز در معرض خطر تبدیل شدن به نسل گم شده محروم از دانش و مهارت های مورد نیاز برای دستیابی به موفقیت در بزرگسالی قرار گرفته اند.
بر اساس این گزارش، احتمال رفتن دختران به مدرسه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، 25درصد کمتر از پسران است. اما هنگامی که ثبت نام کنند احتمال ترک تحصیل آنان کمتر از پسران خواهد بود.
بر اساس این گزارش، کودکانی که دیرتر از سن قانونی به مدرسه بروند، بیشتر در معرض خطر ترک تحصیل در مقایسه با کودکانی قرار دارند که تحصیل و آموزش را در سن مناسب آغاز می کنند.
این نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از دولت های منطقه خواستار تشدید تلاش ها برای ارایه خدمات آموزشی به خانواده های محروم به ویژه در بخش های فقیرنشین روستایی شده اند.