مصر

Open in new window

سامح شکري: اميدواريم توافق هسته اي ايران، موجب عاری شدن کامل منطقه از انواع سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای بشود.


به گزارش واحد مرکز خیر، وزیر امور خارجه مصر در گفتگو با تلویزیون بی بی سی عربی تاکید کرد کشورش امیدوار است توافق میان شش قدرت بزرگ و ایران درباره برنامه هسته ای این کشور، فراگیر و کامل باشد و مانع از به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) شده و موجب عاری شدن کامل این منطقه از انواع سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته ای بشود.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، سامح شکری در گفتگوی اختصاصی با این شبکه گفت: دستیابی به توافق هسته ای، تحول مهمی است. ما دنبال اطلاع از متن کامل این توافق هستیم تا آن را بررسی و ارزیابی کنیم. ولی امیدواریم این توافق، توافقی جامع باشد و جلوی خطر گسترش سلاح های هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) را بگیرد و مانع از هرگونه مسابقه تسلیحاتی در زمینه این سلاح های کشنده در منطقه بشود. مصر از چندین دهه پیش دنبال تحقق خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی بوده است. این خواست خود را در نشست های بازنگری و تمدید دوره موافقتنامه عدم گسترش سلاح های هسته ای در سال 1995 مطرح کردیم. مصر تلاش کرد جامعه بین المللی را به عملی کردن این خواسته تشویق کند اما به رغم گذشت 20 سال هنوز این خواسته محقق نشده است.

وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی برخی ها مبنی بر این که لغو تحریم های مالی ایران به افزایش نقش آفرینی این کشور در جهان عرب به زیان عربستان سعودی و مصر می شود، گفت: در حقیقت ما همواره از همه کشورها می خواهیم رفتار مسئولانه داشته باشند و برای ثبات و امنیت در سطح منطقه ای و بین المللی تلاش کنند.

خبرنگار شبکه گفت: منظور من، تحولات جاری در منطقه و اتهامات ایران مبنی بر مداخله در مسائل سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای عربی است؟

سامح شکری پاسخ داد: بار دیگر تاکید می کنم خواست ما و ارزیابی ما از هرگونه سیاستی که در منطقه اجراء می شود آن است که در راستای تلاش برای تحقق صلح و ثبات باشد و از مداخله در مسائل دیگر کشورها خودداری بشود و باید بکوشیم منازعات را مهار کنیم نه آن که به آنها دامن بزنیم. این چیزی است که از همه کشورها انتظار داریم و همین انتظار را از ایران هم داریم.

وی درباره سطح روابط مصر و عربستان سعودی گفت: روابط ما روابطی راهبردی، خوب و مبتنی بر همبستگی و هماهنگی کامل است. مواضع ما با هم منطبق است و این انطباق و هماهنگی نقشی مهم در تامین امنیت جهان عرب دارد.

سامح شکری در پاسخ به سئوالی درباره این که مصر از دادن کمک بیشتر به عربستان سعودی در جنگ یمن خودداری می کند، گفت: مصر نیز مانند عربستان عضوی از ائتلاف عربی است و در این نبرد همکاری می کند و با هماهنگی کامل به منظور ایجاد چارچوبی برای این اقدام در مقاطع بعدی تلاش می کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا مصر برای ایجاد کانالی به منظور تماس با حوثی ها با هدف برون رفت از بحران جاری تلاش می کند؟ گفت: مصر تلاش های فرستاده سازمان ملل برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران یمن را به دقت زیر نظر دارد و با متحدان خود در میان کشورهای عربی برای فعال کردن تلاش ها به منظور مهار این بحران به خاطر اوضاع انسانی کنونی در یمن هماهنگی لازم به عمل می آورد.

کشورهای عضو ائتلاف عربی تلاش های زیادی برای برقراری آتش بسی که امکان رسانیدن کمک های بشردوستانه به یمن فراهم کند، انجام دادند اما متاسفانه به علت پافشاری طرف های بحران در یمن بر ادامه اقدامات نظامی، تاکنون امکان برقراری چنین آتش بسی فراهم نشده است. چارچوب های مشخصی در قالب طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج (فارس) و گفتگوهای ملی یمن برای تعامل مسالمت آمیز طرف های مختلف یمنی به منظور حل و فصل درگیریهای جاری وجود دارد. این چیزی است که ما بر آن تاکید داریم و از طریق ائتلاف عربی برای تصویب آن تلاش می کنیم.
وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به سئوالی درباره اختلاف مواضع مصر و عربستان در قبال چگونگی حل بحران یمن گفت: ما هیچ اختلافی نداریم و هماهنگی نزدیک و کاملی میان دو کشور وجود دارد.
خبرنگار شبکه بی بی سی از وی پرسید: برخی گزارشهای غربی اخیرا از تلاش آمریکا برای استفاده از پایگاه های هوایی هواپیماهای بدون سرنشین به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش در لیبی خبر داده اند آیا با مصر در این زمینه هماهنگی به عمل آمده است؟
سامح شکری پاسخ داد: در سطح رسمی هیچ نوع گفتگویی میان ما و آمریکا در زمینه مطالبی که در برخی رسانه های غربی مطرح شده، صورت نگرفته است و در تماس های متعدد و رسمی ما با آمریکا هم هیچ نشانه ای از این مسئله به چشم نمی خورد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره ایجاد دفتری به منظور بررسی گزارش های خبرنگاران و رسانه های خارجی در مصر و تصویب یک ماده در قانون مبارزه با تروریسم که مجازات زندان برای خبرنگارانی در نظر گرفته است که مطالبی خلاف گزارش های رسمی و دولتی منتشر کنند و تاکید برخی ها بر این که چنین ایده هایی نشان دهنده اعمال محدودیت علیه آزادی رسانه ها در مصر است گفت: به نظر من هر نوع قانونی که تدوین و تصویب می شود در چارچوب تحقق منافع جامعه و گفتگوهای اجتماعی و تصویب مقررات مورد توافق جامعه و در خدمت منافع جامعه است. این مقررات در چارچوب حرفه خبرنگاری است که ما نقش مثبت رسانه ها و خبرنگاران را در هر جامعه ای از جمله جامعه مصر خوب ارزیابی می کنیم. آنچه خبرنگاران و اصحاب رسانه در مصر انجام دادند کاری مهم و با ارزش بود و در تحقق انقلاب 25 ژانویه و 30 ژوئن نقش داشت ولی این مانع از آن نمی شود که همواره انتظار داشته باشیم آنها برای روشن شدن حقایق و بیان واقعیات تلاش کنند و به هیچ اطلاعات مبهم و غلطی تکیه نکنند چرا که ممکن است این اطلاعات غلط تاثیر بسیار بدی در جامعه داشته باشد و موجب تبلیغ برای گروه های تروریستی و تشویق اقدامات آنها نه تنها علیه دولت بلکه علیه افراد اعم از اتباع داخلی و خارجی بشود.
سامح شکری درباره اتهامات گروه های حقوق بشری به مصر مبنی بر محدود کردن آزادیهای رسانه ای و حقوق بشری گفت: ما از انتشار گزارش های غیرواقع بینانه که با واقعیات مصر منطبق نیست و ناشی از عدم اطلاع از اوضاع جامعه در مصر است، ناراحت می شویم. جامعه مصری که دو حکومت را ظرف چند سال گذشته سرنگون کرده است اگر از سطح حقوق بشر و حقوق و آزادیهای خود راضی نباشد، قطعا این توان را دارد که بار دیگر دست به قیام بزند.
وی با رد اعمال محدودیت علیه آزادیهای مردم مصر به بهانه مبارزه با تروریسم گفت: به نظر من، بسیاری از کشورهای جهان و کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا و دیگر کشورها، قوانینی را برای مبارزه با تروریسم تصویب کرده اند که برخی ها معتقدند این قوانین محدود کننده آزادیهای مردم است، این تصوری اشتباه است. زیرا هدف از این قوانین و ازجمله قوانین تصویب شده در مصر، حفاظت از جامعه و نه اعمال محدودیت علیه آن است. این قوانین توسط دادگاه قانون اساسی قابل بازبینی است و اگر برخلاف قانون اساسی مصر تشخیص داده شود یا فاقد تضمینات لازم برای آزادی شهروندان مصری باشد توسط این دادگاه لغو می شود.
وزیر خارجه مصر در خصوص شایعات مربوط به احتمال آشتی در مصر میان دولت و مخالفان اسلام خواه در این کشور گفت: شما از اصطلاح کلی «اسلام خواهان» استفاده کردید در صورتی که اختلافی میان دولت مصر و اسلام خواهان وجود ندارد. ما خودمان اسلام خواه هستیم. بسیاری از گروه های سیاسی که دارای گرایش های سیاسی اسلامی هستند، در فضای مصر با آزادی کامل فعالیت می کنند و برای ورود به انتخابات پارلمانی آماده می شوند بنابراین هیچ دشمنی میان دولت مصر با احزاب و گروه های سیاسی نیست. همه آنها طبق قانون انتخابات حق فعالیت سیاسی دارند.
سامح شکری در پاسخ به سئوالی درباره امکان آشتی با گروه اخوان المسلمین گفت: این گروه، طبق قوانین و منابع قانونی مصر یک گروه تروریستی است. فکر می کنم هیچ کشور یا دولتی نمی تواند به یک گروه تروریستی اجازه فعالیت سیاسی یا سازمانی بدهد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران