سودان

کارشناسان سودانی: واشنگتن در راستای تامین منافع اقتصادی خود، برای برداشتن تحریم‌های سودان و بهبود روابط با این کشور کار می‌کند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در خارطوم، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در حاشیه سفر اخیر خود به اتیوپی با «ابراهیم غندور» وزیر خارجه سودان دیدار کرد، برخی این دیدار را مثمرثمر خوانده و گفتند که روابط بین واشنگتن و خارطوم پس از برداشته شدن بخشی از تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه سودان رو به بهبود می‌رود.پ

«مالک محمد طه» تحلیلگر سیاسی سودان در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: دشوار است بتوانیم بگوییم که آمریکا تحریم‌های سودان را رفع کرده است، در شرایطی که آمریکا تحریم‌های ایران و کوبا را برداشته اما سودان همچنان تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

وی افزود: آمریکا تنها تحریم چیزهایی جزیی را از سر سودان رفع کرده که اهمیت چندانی هم ندارد، همچون تحریم تجهیزات مخابراتی و برخی محصولات کشاورزی، اما هنوز سودان با تحریم‌های بزرگ آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین مقامات خارطوم برای خروج از زیر بار تحریم‌های آمریکا همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری نیاز دارند.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه سودان را کاهش داده و اجازه می‌دهد سخت افزار و نرم افزار ارتباطی شخصی از جمله تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های کیفی به سودان صادر شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هدف از این اقدام، کمک به مردم سودان برای استفاده از جامعه دیجیتال جهان است.

«عضو جاد السید» دیگر تحلیلگر سیاسی سودان نیز تصریح کرد: روابط آمریکا و سودان پس از ملاقات‌های متعدد بین مقامات دو کشور طی سال جاری وارد مرحله جدیدی از گفت‌وگوی مستقیم شده است.

وی افزود: این دیدارها با سفر علی کرتی، وزیر خارجه سابق سودان و ابراهیم قندور معاون سابق رئیس جمهور به واشنگتن آغاز و به دنبال آن وزیر دارایی سودان به آمریکا رفته و با مقاماتی از خزان‌ داری این کشور گفت‌وگو کرد تا روابط دوجانبه در مسیری صحیح قرار گیرد.

السید گفت: یک هیئت مردمی از رهبران قبایل سودان نیز اخیرا با هماهنگی سفارت آمریکا در خارطوم به واشنگتن رفتند که هدف از همه این تحرکات فعال کردن گفت‌وگوی مستقیم بین خارطوم و واشنگتن بود.

این تحلیلگر سودانی تصریح کرد: خارطوم امیدوار است که آمریکا در خصوص از سرگیری روابط بین دو کشور به مرحله گفت‌وگوی جدی و مستقیم برسد به گونه‌ای که با گفت‌وگوهایی که طی بیست سال گذشته صورت گرفته متفاوت باشد چرا که محور گفت‌وگوها تاکنون اوضاع داخلی سودان درباره توقف جنگ داخلی و پیشرفت‌ها در زمینه دموکراسی و رسیدن به توافق بین احزاب سودانی بوده است.

وی افزود: خارطوم به دنبال دور کردن شبح تحریم‌های اقتصادی از سودان و حذف نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریست است (آمریکا از سال 1997 تحریم هایی را علیه سودان اعمال کرده و نام این کشور را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده است.)
جاد تاکید کرد: پیشرفت در روابط آمریکا و سودان از ناحیه اقتصادی آغاز شده که شامل رفع جزیی تحریم‌های آمریکا در زمینه فناوری و محصولات کشاورزی است اما خارطوم منتظر می‌ماند تا گفت‌وگوها به سمت برداشته شدن کامل تحریم‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی و بررسی ازسرگیری روابط دوجانبه پیش برود.‌

وی افزود: قرار بود هیئتی از مقامات آمریکایی به همراه «دونالد بوث» فرستاده ویژه آمریکا به سودان و سودان جنوبی اواخر ژوئن گذشته به خارطوم سفر کنند اما این سفر انجام نشد و ملاقات ابراهیم قندور، وزیر خارجه سودان با رئیس جمهور آمریکا در آدیس آبابا نقطه عطفی در گفت‌وگوهای سودان و آمریکا شمرده می‌شود.

تحلیلگر سودانی گفت: در این دیدار قندور ضمن بیان اوضاع داخلی سودان به تشریح دیدگاه این کشور برای حل بحران سی ساله خود با آمریکا پرداخت و این در حالی است که وزیر خارجه سودان پیش از این نیز به واشنگتن سفر کرده بود بنابراین این دیدارها نقطه عطف مهمی در توسعه روابط دو کشور است.
«سنهوری عیسی» کارشناس اقتصادی سودان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تاکید کرد: از زمان انقلاب نجات ملی سودان در سال 1989 روابط این کشور با آمریکا از تشنج زیاد خارج شده اگرچه تحریم‌ها در بعد سیاسی و اقتصادی علیه نظام سودان به قوت خود باقی است اما خرید صمغ عربی از سودان استثنا شده بود.

وی افزود: سودان بزرگ‌ترین تولید کننده صمغ عربی است که در تولید کوکاکولا کاربرد دارد، یعنی اگر صمغ عربی وجود نداشته باشد، کوکاکولایی نیز دیگر در جهان وجود نخواهد داشت، آمریکا از این ماده در صنایع دارویی و غذایی استفاده می‌کرد به همین علت نیز در تحریم‌های اعمال شده علیه سودان، خرید این ماده از سودان را استثناء کرده است، سودان هم اکنون حدود 50 هزار تن هر سال صمغ عربی تولید می‌کند.

کارشناس اقتصادی سودان گفت: در طول این سال‌‌ها روابط سیاسی دو کشور در سطح کاردار بین دو کشور برقرار بوده و سطح تعامل دو کشور پس از جنگ با تروریسم افزایش یافت و آمریکا اعتراف کرد که سودان با جامعه جهانی همکاری می‌کند.

وی افزود: از زمان انقلاب نجات ملی سودان به بعد دولت‌های آمریکا هم در تعامل با سودان تصمیم به تغییر و نجات این کشور از بحران تحریم اقتصادی گرفتند، چرا که هم به زیان آمریکا بود و هم به بخش‌های خدمات‌رسانی سودان مثل صنعت هوایی، راه آهن، کشاورزی، بهداشت و سلامت زیان می‌رساند.

عیسی تصریح کرد: بنابراین آمریکا بخشی از این تحریم‌ها را رفع کرده و اجازه ورود تجهیزات کشاورزی و وسایل پزشکی به این کشور را داده بود و امروز هم اقدام به رفع تحریم‌های مربوط به فناوری روز کرده و کاملا مشخص است که آمریکا دیدگاه خود را در روابط با سودان ترقی داده تا منافع شرکت‌های آمریکایی را تامین کنند.

به گزارش فارس، واشنگتن در سال 1997 در واکنش به حمایت «خارطوم» از تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم‌های اقتصادی علیه سودان وضع کرد، همچنین در سال 2007 ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی را به دلیل درگیری‌های «دارفور» افزایش داد.

دولت آمریکا پیش از اعمال این تحریم‌ها، دولت سودان را در سال 1993 در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده بود، این در حالی است که واشنگتن پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 متعهد شده بود با خارطوم در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کند.

در حالی‌که دولت آمریکا برای عادی‌سازی روابط دوجانبه با سودان شروطی از جمله پایان یافتن تنش در «دارفور»، منطقه «نیل آبی» و جنوب «کردفان»را مطرح کرده است، دولت سودان اصرار دارد که مذاکرات با دولت آمریکا برای عادی‌سازی روابط را تنها «بدون قید و شرط» و دخالت در امور داخلی کشور می‌پذیرد.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران