« 1 ... 137 138 139 (140) 141 142 143 ... 170 »
آفريقا

دولت ايتاليا اعلام کرد: با وجود آنکه بيشتر مهاجران آفريقايي مجوز اقامت يا کار را در ايتاليا ندارند اين کشور آنان را اخراج نمي کند.


ادامه | 2585 کلمه در ادامه متن

برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه که روز جمعه از رواندا وارد کينشازا پايتخت کنگو شده است بر اهميت ژئوپوليتيک روابط نزديک ميان ژوزف کابيلا و پل کاگامه روساي جمهوري کنگو و رواندا تاکيد کرد.


ادامه | 3247 کلمه در ادامه متن

کنفدراسيون فوتبال افريقا روز جمعه و در پي تيراندازي به اتوبوس حامل بازيکنان تيم ملي فوتبال توگو در مرز انگولا اعلام کرد رقابت هاي جام ملت هاي افريقا طبق برنامه برگزار خواهد شد.


ادامه | 1005 کلمه در ادامه متن

امريکا روز شنبه درباره احتمال حمله به پروازهاي بين جنوب سودان و اوگاندا توسط
افراط گرايان اين منطقه هشدار داد .


ادامه | 1734 کلمه در ادامه متن
آفريقا

شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی اضافه کرد: سازمان‏های فلسطینی فعال در جنوب آفریقا موفق شده‏اند اسامی فرماندهان و سربازان جنگ نوار غزه ـ که دارای دو ملیت آفریقایی و اسرائیلی‏اند ـ را بدست آوردند.


ادامه | 2015 کلمه در ادامه متن

ایسکانیوز: فاطمه آلیا با ارسال پیام های جداگانه ای سال نو میلادی را به روسای گروه های دوستی پارلمانی ایران- استرالیا، ایران- توگو و ایران- مالی تبریک گفت.


ادامه | 4054 کلمه در ادامه متن

رفتار وحشيانه پليس ايتاليا با مهاجران آفريقايي، چندين مجروح بر جاي گذاشت.


ادامه | 1338 کلمه در ادامه متن

خبرگزاري فرانسه مهمترين رويدادهاي روز شنبه نهم ژانويه برابر با نوزدهم دي ماه در افريقا را به شرح زير گزارش کرد...


ادامه | 1832 کلمه در ادامه متن

به گزارش خبرگزاري فرانسه از لواندا/ يک وزير انگولايي و يکي از سران پيشين جدايي طلبان کابيندا روز جمعه تيراندازي به اتوبوس حامل بازيکنان و کادر فني تيم ملي فوتبال توگو در مرز کنگو و انگولا را اقدامي تروريستي خواند.


دولت کنيا روز جمعه از برنامه جهاني غذا سازمان ملل متحد خواست تصميم خود را براي به حالت تعليق دراوردن توزيع کمک هاي غذايي در جنوب سومالي، مورد بازنگري قرار دهد.


ادامه | 2064 کلمه در ادامه متن

مهاجران افريقايي تبار ساکن ايتاليا به علت نداشتن مجوز کار هدف بهره برداري گروههاي فعال در جرايم سازمان يافته قرار مي گيرند .


ادامه | 2097 کلمه در ادامه متن

به دنبال زخمي شدن دو کارگر مهاجر در يک تيراندازي در شهري در جنوب ايتاليا، صدها نفر از مهاجران در اين شهر دست به شورش زدند.


ادامه | 1656 کلمه در ادامه متن

رييس " فرماندهي نظامي آمريکا در آفريقا" ( آفريکوم) با رد جاه طلبي هاي امپرياليستي و استعمار نو از سوي آمريکا در قاره آفريقا، اعلام کرد که هدف اين فرماندهي متمرکز کمک به برقراري امنيت در کشورهاي آفريقايي است.


ادامه | 5174 کلمه در ادامه متن

چين بيش از هفت ميليون دلار به کشورهاي شرق آفريقا کمک مي کند.


ادامه | 755 کلمه در ادامه متن

رسانه هاي دولتي زيمبابوه روز چهارشنبه اعلام كردند شركت برق زيمبابوه موافقتنامه اي هشت ميليون دلاري را به منظور راه اندازي دوباره نيروگاه برق حرارتي خود با بوتسوانا امضا كرده است .


ادامه | 902 کلمه در ادامه متن

مسلمانان آفريقاي جنوبي روز چهارشنبه با انتشار بيانيه اي از صدور فتواي "محمد سيد طنطاوي" شيخ دانشگاه الازهر مصر در حمايت از ساخت ديوار فولادي توسط مصر اعلام انزجار و آنرا محکوم کردند.


ادامه | 1632 کلمه در ادامه متن
آفريقا

وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه در اغاز سفر دوره اي خود به کشورهاي افريقايي در کيگالي با پل کاگامه رئيس جمهوري رواندا ديدار خواهد کرد.


آفريقا

خبرگزاري فرانسه عناوين مهم ترين رويدادهاي خبري روز چهارشنبه ششم ژانويه برابر با شانزدهم دي ماه را براي قاره افريقا اينگونه گزارش داد...


آفريقا

نه بوکسور مسيحي از کشورهاي افريقاي مرکزي و کامرون درحاشيه مسابقات بين المللي بوکس کراچي به دين اسلام گرويدند.


آفريقا

يانگ جيچي، وزير امور خارجه چين، اين هفته سفر دوره اي خود را به قاره افريقا اغاز مي کند.


آفريقا

قاره سياه، با توجه به توانا يي هاي بالقوه آن و نيز اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، متاسفانه در برنامه ها و استراتژي هاي ايران مغفول مانده است.

قاره سياه، با توجه به توانا يي هاي بالقوه آن و نيز اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، متاسفانه در برنامه ها و استراتژي هاي ايران مغفول مانده است. مجلس شوراي اسلامي با ابزارهايي كه در اختيار دارد(همانند وضع قوانين مناسب و...) مي تواند نقش موثري را دراين زمينه ايفا كند.صدور انقلاب و اسلام ، نجات مردمان بيچاره آفريقا از چنگال جهل ،ناتواني و طمع قدرت هاي استعماري كنوني، بازار مناسب خدمات و توليدات ايراني، تحصيل خدمات و توليدات ارزان قيمت و به صرفه آفريقايي و...،از جمله نكات حايز اهميتي است كه اين مهم را تقويت و موكد ميسازد.چين،آمريكا ، اسراييل و ساير قدرت هاي سياسي-اقتصادي هر كدام در جهت مصالح ملي خود كه نوعا متاثر از نگرش اقتصادي رشد محوراست در دو-سه دهه اخير به آفريقا چشم دوخته اند. به عنوان نمونه مورد چين را بررسي خواهيم كرد.خواهم كوشيد با نگاهي به عملكرد سه دهه جمهوري اسلامي در قاره سياه، چند پيشنهاد براي بهبود اين شرايط ارايه نمايم.

چين درآفريقا

چين به عنوان قدرت جهاني در حال شكل گيري، تلاش كرد پس از در گذشت مائو نگرشي واقع گرايانه اي تري به جهان داشته باشد. اما اين چرخش نگرش، دفعتا صورت نگرفت؛ بلكه به تدريج هر ميزان كه از عيار ايدئولوژي در سياست خارجي جمهوري خلق چين كاسته مي شد، به همان مقدار عملگرايانه تر رفتارمي نمود. به گونه اي كه از دهه 80 به بعد - بخصوص در دهه 90- عملا همچون بازيگر غربي بازي مي كرد. قاره سياه كه از دير باز طرف تجاري چين محسوب مي شد همواره شاهد روابط رو به گسترش با اين قدرت جديد بوده است. به نحوي كه در دهه 90 شاهد رشد 700درصدي روابط تجاري ميان چين و آفريقا هستيم. تاسال 2005 تراز تجاري ميان آن دو به 32.17 ميليارد دلار، اكثرا در صنعت نفت و امور زير بنايي،توسط شركتهاي چيني در آفريقا سرمايه گذاري شده است.
رشد سريع اقتصادي چين، آن را محتاج به منابع انرژي نفت و گاز كرده است. پس از ايالت متحده و ژاپن، چين در رتبه سوم متقاضيان نفت قرار دارد. بحران هاي كهنه و جديد خاورميانه، از فلسطين تا افغانستان، خصوصا پس از 11 سپتامبر، چيني ها را به فكر حوزه نفتي جديدي كه از ثبات بيشتري برخوردار باشد سوق داده است: آفريقا. سودان، چاد، نيجريه، الجزاير، آنگولا، گينه استوايي، جمهوري كنگو و گابن قابل توجه ترين كشور هاي نفت خيز آفريقايي بشمار مي آيند. چيني ها نيز اكثر سرمايه گذاري خود را در حوزه نفت در اين كشور انجام داده اند. از اين ميان كشور سودان در راس قرار ميگيرد:هم اكنون چين 64 در صد از نفت صادراتي سودان را به خود اختصاص داده است. در مجموع 25 در صد از نفت مورد نياز چين از خليج گينه تامين مي گردد. البته چين نگاه اقتصادي خود را در آفريقا فراتر از حوزه انرژي برده است؛ آفريقا ميتواند علاوه بر تامين كننده مطمئن انرژي براي چيني ها، بازار مطلوبي براي توليدات ارزان قيمت چيني نيز باشد. همچنين آنان در ساخت و ساز زيربناها همچون جاده، پالايشگاه و ...در آفريقا حضور دارند. بخشودگي بدهي ها، اعطاي تسهيلات تجاري - مالي همانند تجارت بدون تعرفه و فراهم نمودن زمينه ورود مطمئن سرمايه خارجي در آفريقا از ديگر فعاليت هاي اقتصادي چين در ميان آفريقاييان است.
البته چيني ها در سايه، در ساحت سياست آفريقا نيز دخالت مي كنند.براي جلب و حفظ سرمايه و سرمايه گذاري چيني در آفريقا و نيز مقابله با كشورهاي غربي، آنها حتي حاضر شده اند از رژيم هاي ديكتاتوري منطقه حمايت كنند. اين مسئله در كنار برخي مسايل اقتصادي موجب بدبيني برخي از آفريقاييان و ناظران خارجي نسبت به نيت چين شده است: تضعيف شركت ها و كارخانه هاي بومي، عدم بكارگيري و تربيت نيروي ماهر آفريقايي، بعضا سنگ اندازي در فعاليت نهادهاي مالي بين المللي مثل صندوق بين المللي پول و بانك جهاني و نيز تضعيف تلاش هاي جهاني براي افزايش فعاليت و حكمراني خوب در آفريقا، از جمله شكايات آنان مي باشد.

ايران در آفريقا

پيش از انقلاب بر حسب سياست خارجي شاه، آفريقا از گردونه توجه دولتمردان خارج بوده است. پس از انقلاب رويكرد ايران به آفريقا را با تسامح به سه دوره كلي مي توان تقسيم بندي نمود . دوره اول زماني است كه رهبران انقلاب به سبب سياستهاي ضد امپرياليستي و ضد استعماري و نيز حمايت از مستضعفين جهان توجه جدي به سمت آفريقا داشته اند . كم تجربگي خصوصاً در زمينه آفريقا ، نبود كارشناسان مجرّب اين قاره ، ضعف ساختار اقتصاد دولتي ايران و بخش خصوصي كوچك آن و بي ثباتي در آفريقا سبب شد اين دوره با آزمون و خطا در نهايت مسئولان جمهوري اسلامي را از داشتن رابطه اي عميق و مستحكم با آفريقا دچار ترديد كند. اين دوران شامل دهه نخست انقلاب مي گردد. البته كارهاي ارزشمندي خصوصاً از طرف جهاد سازندگي در اندازه هاي كوچك اما در نوع خود موفق، انجام گرفت . اما در كل، آن چيزي نبود كه براساس آن بتوان خط مشي ايران را نسبت به آفريقا ترسيم نمود. در ابتداي دهه 70 نخستين سمينار بررسي همكاري هاي دو جانبه ايران و آفريقا در تهران به همت دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه با حضور اغلب مقامات سياسي و اقتصادي ايران و سفراي آفريقا برگزار مي گردد. مجموع مباحث برگرفته در آن سمينار، چندان رضايت بخش نيست. اكثر مقامات نسبت به كارهاي صورت گرفته ناراضي، و موانع متعددي از جمله ضعف سيستم اعتبار بانكي، ضعف خطوط ارتباطي و حمل و نقل ،‌ نا آشنايي سرمايه گذاران و تجار ايراني و آفريقايي نسبت به ظرفيت هاي يكديگر ، بي انگيزگي بازرگانان و تجار ايراني به انجام فعاليت اقتصادي در قاره سياه و .... را برشمردند. دوره دوم را كه از آغاز دهه 70 مي توان دانست زماني است كه ايران به سبب آثار مخرب جنگ ، با اقتصادي تك محصولي ، فلج ، با نقدينگي اندك روبروست . از طرف ديگر با شكل گيري جماهير تازه استقلال يافته آسياي مركزي، در كنار ترديد پيش آمده در ميان مسئولان اقتصادي نظام نسبت به آفريقا ، خط كلّي جريان همكاري هاي اقتصادي به سمت بازارهاي روشن تر و مطمئن تر همانند آسياي مركزي ، شرق آسيا و اروپا سوق داده شد. در اين دوره سطح همكاري ها با افريقا با شيب ملايم و البته با فراز و نشيب مسير صعودي دارد. اما آغاز دوره سوم را مي توان اوايل دهه 80 دانست. با تقويت نظام اقتصادي كشور ، تمايل ايران به گسترش بازارهاي صادراتي خود، و نيز افزايش تجربه و شناخت نسبت به ساختار اجتماعي و اقتصادي آفريقا پس از سه دهه، جمع بندي مديران نظام اين بوده است كه پيش از افتادن كامل آفريقا در جريان جهاني سازي در دامان غرب، خوب است كه بار ديگر برنامه هايي براي آفريقا طرح ريزي نمود. البته بسياري از مديران ومسئولان آفريقايي نيز از اينكه به جاي معامله با غرب بتوانند روابط دو جانبه و چند جانبه خويش را با شرق خصوصاً ملت هاي مسلمان از جمله ايران گسترده تر نمايند، چندان بي ميل نيستند. تأسيس مركز همكاري ايران - آفريقا در سال 2004 با تصويب دولت ايران، توافق بر روي ايجاد چهار منطقه آزاد تجاري در آفريقا، توسعه همكاري هاي بانكي، تشكيل شوراي تجاري ايران- آفريقا و نيزتوافق نامه همكاري پنج ساله ميان دانشگاه تربيت معلم ايران و مركز تحقيقات آفريقا از اعم برنامه هايي بوده است كه در اين مدت به تصويب رسيده است. همكاري هاي بانكي با 11 كشور آفريقايي و امكان ضمانت تا سقف 300 ميليون دلار مطالبي است كه توسط نماينده بانك مركزي ايران در جلسه اداره مركزي همكاري ايران - آفريقا مطرح گرديده است. در همين جلسه فاصله ، موانع دسترسي به كشورهاي اروپايي ، هزينه هاي بالاي حمل و نقل ، شباهت در كالاهاي صادراتي طرفين و كمبود تجارت آزاد ميان ايران و آفريقا از دلايل اصلي پايين بودن سطح تجارت مطرح گرديده است . تا همين زمان تراز تجاري ميان طرفين در بالاترين حد به حدود 300 ميليون دلار تخمين زده مي شود كه با توجه به توانايي هاي طرفين بسيار اندك و به شدت قابل ارتقاء است . بيشتر همكاري هاي ايران با سودان، ليبي، تانزانيا و مراكش است و برخي از كشورهاي آفريقايي نيز اساساً و عملاً هيچ جايگاهي در فهرست شركاي اقتصادي ايران به خود اختصاص نداده اند. البته پس از روي كار آمدن دولت نهم و قرار گرفتن تيم جديد فكري در ساختمان وزارت خارجه سياست توجه به آفريقا و " نگاه به شرق " با شدّت بيشتري در دستور كار قرار گرفته است.
به نظر مي رسد مجموعه مديران ارشد اقتصادي نظام و نيز بخش خصوصي در ايران بيشتر به انجام كار روتين ، كاملاً پيش بيني پذير با درصد ريسك پايين و بازار موجود پرسود تمايل دارند تا انجام يك فعاليت اقتصادي ريسكي و خلاقانه. همين خصيصه به نسبت رابطه اقتصادي ايران چه در بخش دولتي و چه بخش خصوصي، با آفريقا تأثير معناداري داشته است.


چه بايد كرد؟

چه از نگاه سياست غربي و چه از نگاه سياست اسلامي، آفريقا يك گنج مكنون است. منابع مادي و انساني غني كه در پس جهل و غفلت صاحبان آن در زير خاك قرار گرفته است، از نگاه غربي سرمايه دارانه، مي بايست از خواب صاحب خانه سود جست و منابع خدادادي را غارت نمود و كوشيد اين استثمار را به گونه اي طراحي نمود كه به وابستگي مطلق آنان به خود بيانجامد. اما از نگاه اسلامي ميبايست ضمن بيدار كردن آفريقاييان، از آنجا جهت افزايش توانمندي خويش استفاده نمود كه در نهايت به همكاري متقابل مي انجامد. منبع غني انرژي، مواد خام اوليه، نيروي كار فراوان اما بالقوه، توانايي هاي گردشگري و ...از حيث اقتصادي و نيز فقر فرهنگي، آشنايي با اسلام و وجود زمينه هاي تبليغ، وجود تمامي اين كشورها در جنبش نم، خطر افتادن در دام سرمايه داري و امپرياليسم از جمله دلايل سياسي-ديني است كه لازم به توجه به نظر مي رسد. بر اين اساس چند راهكارپيشنهاد مي گردد كه البته از آن ميان برخي در حال پيگيري است كه از جهت تاكيد و توجه بيشتر مطرح خواهند شد:
1- از آن جهت كه آفريقا در تامين مايحتاج مردمان خويش دچار بحران شده است براي حضور مداوم و عميق در آنجا، لازم كه با اقتصاد شروع كنيم. اما همانطور كه زمين سنگلاخي، كشاورز را فراري ميدهد، ناآشنايي با سرزمين آفريقا، بيم از هدر رفتن سرمايه در جايي كه سياست به سهولت دستخوش تلاطم و تغيير قرار ميگيرد، كمبود اطلاعات از توانايي هاي آفريقا براي صادرات و واردات، نبود زير بناهاي لازم مثل راههاي ترانزيتي، وسايل حمل و نقل، كمبود نيروي انساني ماهر و ضعف اعتبارات بانكي در كنار مشكلات ديگر، سرمايه گذار را از حضور در آفريقا مي هراساند. مجلس شوراي اسلامي مي تواند دركنار دولت در زمينه تجاري -بازرگاني از طريق تصويب طرح ها و لوايح مناسب و جديد امكان همكاري هاي اقتصادي متقابل را بيافزايد.
ابتدايي ترين مسئله اي كه به ذهن ميرسد فراهم نمودن تسهيلات صادراتي براي شركت هاي خصوصي ايراني و آفريقايي است. اعطاي مشوق هاي تجاري-مالي مثل تجارت با تعرفه كم يا بدون تعرفه،دادن اولويت به كالا و خدمات آفريقايي در مناقصات و تجارت در صورت همسنگي و يا داشتن توان نزديك با نمونه هاي مشابه ديگر كشورها، بخشودگي مالياتي براي آن دسته از شركت هايي كه به شكل تخصصي براي يك بازه طولاني (مثلا15 يا 20 سال)در آفريقا سرمايه گذاري كنند( البته با اين شرط كه سود شركت به ايران بازگردد) و بيمه سرمايه گذاري در آفريقا از پيشنهاداتي است كه ميبايست با دقت بررسي گردد. قابل ذكر است كه آفريقا شديدا دچار كمبود نقدينگي است و براي همين منظور دولت و مجلس ميبايست شرايط امكان معامله با مواد خام اوليه افريقا را فراهم آورند. اعطاي وام سرمايه گذاري با اقساط درازمدت ايراني و آفريقايي مي تواند به عنوان يك مشوق مالي در اختيار آنان قرار بگيرد. اما سيستم بانكي ميان ايران و اكثر نقاط آفريقا از وجود يك نظام اعتباري-ريالي سالم و روان رنج مي برد. ميتوان با شناسايي نقاط اصلي در آفريقا شعب بانك ايراني را در آن نقاط تاسيس نمود كه هر نقطه اصلي، نقاط كم اهميت تر و حاشيه اي پيرامون خويش را پشتيباني مي كند. اين نظام بانكي مي بايست همواره حامي سرمايه گذار داخلي باشد تا با اعطاي تسهيلات و فراهم نمودن زمينه ارزي سرمايه گذاري، اين امر را تسهيل بخشد. بانك هاي ايراني مي بايست با طرح هاي ابتكاري متناسب با هر منطقه تلاش نمايند تا سرمايه هاي اكثرا غير نقدي و حتي منابع اندك نقدي مردمان افريقا را جذب نمايند.
براي جذب سرمايه گذار داخلي به بازار آفريقا، در گام نخست ميبايست امور بازرگاني در اولويت جاي بگيرد و سپس امر سرمايه گذاري. زيرا اولي زود بازده است،ضمن اين كه ريسك كمتري دارد، اما ديگري دير بازده بوده ، ريسك بالايي دارد. سرمايه گذار دليلي ندارد كه شرايط هموار و مطمئن اروپا، آسياي جنوب شرقي و خليج فارس را رها كند تا سرمايه خود را وارد سرزميني كند كه عوامل مختلف سياسي -اقتصادي- فرهنگي در هر زمان مي تواند فضاي آنجا را دگرگون سازد. پس از چند بار گردش سرمايه مطمئن در امور بازرگاني در آفريقا با سود بالا ، سرمايه گذار اين اطمينان را خواهد داشت كه مي تواند پول خود را وارد عرصه سرمايه گذاري نمايد. سياست دولت ميبايست اين باشد كه بجاي دخالت شركت هاي سرمايه گذار دولتي، زمينه را براي كار شركتهاي خصوصي فراهم سازد.
سرمايه گذار داخلي بايد بداند كه به علت دست نخورده بودن اكثر حوزه ها، نسبت به ساير مناطق، با سرمايه و تلاش كمتر ميتواند به نتايج مطلوب دست يابد. از خصوصيات آفريقاييان اين است كه به علت فقر شديد و ناتواني در تهيه مايحتاج، به كالا و خدمات اوليه، ارزان و ساده قانع ميباشد. و اين كاملا متفاوت از مثلا مردم آمريكاي لاتين است كه به علت حضور و نفوذ طولاني تر شركتهاي خارجي و چند مليتي، مصرف گرايي و تنوع طلبي و در نتيجه ارايه كالاهايي شيك و ظريف، ذايقه آنان را تغيير داده است.
خوب است كه با سرمايه گذاري و تجارت راحت تر و اطمينان آورتر، شركت هاي خصوصي نخست به سراغ مردماني بروند كه با فرهنگ ايراني - اسلامي قرابت بيشتري دارند و يا با كالاها و خدمات ايراني از گذشته آشنايي داشته اند. كشورهايي هم كه از جهت سياسي روابط خوبي با تهران دارند ميتواند مورد توجه قرار بگيرند؛همانند تانزانيا، كنيا، الجزاير، سودان و ليبي. البته دولت ايران ميبايست بكوشد به بازارهاي قديمي محدود نشود بلكه امكان جلب سرمايه گذاري را به سراسر قاره آفريقا فراهم نمايد.
مسئله ديگر اين است كه 14 كشور آفريقايي هيچگونه ارتباط مستقيمي با دريا ندارند. ضمن آنكه اكثر كشورهاي اين قاره از نداشتن خطوط حمل و نقل مناسب رنج ميبرند. بر اين اساس دولت ميبايست سرمايه گذار داخلي را به سمت آن دسته از كشورها سوق دهد كه از اين حيث مشكل چنداني نداشته باشند زيرا نبود زيرساخت هاي مناسب حمل ونقل سرمايه گذار را فراري ميدهد.
2- از موانع اصلي برقراري رابطه اقتصادي با قاره سياه،عدم اطلاع بازرگانان و سرمايه گذاران
طرفين از ظرفيت هاي يكديگر است. همانگونه كه بسياري از نيازهاي مردمان آفريقا را مي توان با توليدات با كيفيت ايراني در عوض مشابهات گران قيمت ديگر كشورها ؛ تأمين نمود، سرمايه گذار و بازرگان ايراني نيز نسبت به قابليت هاي آفريقا خالي الذهن است. ايجاد يك سايت تخصصي درباره زمينه هاي اقتصادي آفريقا براي سرمايه گذار داخلي و بالعكس ضروري به نظر مي رسد. متاسفانه سايت هايي كه اين مهم را بر عهده دارند ضعيف، مبهم و غير روزآمد ميباشند. لازم است وابسته هاي اقتصادي تمام سفارتخانه هاي ايران در آفريقا فعالانه حضور بيابند . ايشان مي بايست ضمن گزارش و اطلاع رساني به موقع ظرفيت هاي تجاري - سرمايه گذاري منطقه مأموريت خويش، توليدات و خدمات داخلي را نيز به دولت ها شركت هاي خصوصي و مردمان آن ناحيه معرفي نمايند. تأسيس نمايشگاه دايمي توليدات داخلي در كنار سفارتخانه و يا سركنسولگري ، تمهيد بروشور محصولات ايراني و رايزني جهت جلب مشاركت فعالانه همتايان آفريقايي از جمله پيشنهاداتي است كه در اين راستا قابل توجه است.
اما سرمايه گذاران و بازرگانان ايراني مي توانند در دو زمينه ي صنايع كوچك و صنايع سنگين و يا زيربنايي فعاليت نمايند. ازطريق صنايع كوچك مي توان بازار مصرف روزانه آفريقا را بدست گرفت و بدين طريق در درون جامعه آفريقايي نفوذ نمود. ايراني مي بايست كالاهاي مورد نياز روزانه آفريقائيان را يافته و آن را به شكل انبوه وارد بازار آفريقا نمايد. براي مثال اگر مردم كشوري كه داراي جمعيت اكثريت روستايي هستند و تمايل به درمان بيماري ها با گياهان دارويي را دارند، تجار ايراني مي بايست احتياجات اين بخش را با كمك انواع ايراني آن پاسخ دهند. موارد ديگري نيز مي توان من باب مثال ارايه كرد: محصولات لبنياتي ، تراكتور و كمباين ، صنعت نساجي، كارخانه هاي كنسرو و كمپوت سازي و ... . پيرامون صنعت نساجي لازم است توضيح بيشتري بدهم. مثلاً در اين قسمت ، با توجه به اينكه صنعت ريشه دار و مدرن نساجي و پوشاك در ايران در سالهاي اخير دچار ركود شده و از سوي ديگر بازار پوشاك آفريقا از دو جنبه ي داشتن مواد اوليه در دسترس و نيز احتياج به پوشاك و پارچه ، مي تواند نظر توليد كنندگان داخلي را به سمت خويش جلب نمايد. اين دوستان خوب است از طرح ها و الگوهاي ايراني (جهت تبليغ فرهنگ ايراني) و آفريقايي (به سبب مقبول افتادن) استفاده نمايند. در اين راستا دستگاه تبليغاتي مي بايست اين فرهنگ را جا بياندازد كه ايراني پوشيدن يك ارزش و افتخار است. و اينكه به نظر مي رسد اين صنايع زود بازده هستند.
اما دسته دوم صنايع سنگين و يا امور زير بنايي مي باشند. طبيعي است كه دولت مي بايست مطلع باشد كه به علّت ريسك بالا و احتياج به سرمايه اوليه فراوان امكان سرمايه گذاري در اين حوزه براي اكثر قريب به اتفاق سرمايه گذاران داخلي ميسر نمي باشد . دولت مي تواند از طريق اعطاي وام بدون بهره ، مشاركت 70 درصدي در سرمايه گذاري و ساير تسهيلات ممكن ديگر، زمينه حضور شركتهاي خصوصي ايراني در اين زمينه ها را فراهم سازد. البته به علت استراتژيك بودن حضور ايران در اين عرصه بديهي است در صورت عدم وجود داوطلب خصوصي، لازم است دولت خود مستقيماً سرمايه گذاري نمايد. اهميت اين عرصه از آن حيث است كه نفوذ ايران در عمق ساختار اقتصادي - سياسي و نيز حضور طولاني مدت و مادام العمر در آن كشور را تسهيل مي سازد: سدسازي، جاده سازي، احداث راه آهن ، معدن، پالايشگاه و پتروشيمي ، صنعت خودرو سازي و تراكتور سازي ، صنايع دفاعي و ... مواردي است كه ايران مي تواند به عنوان يك مدعي خود را در آن معرفي كند.
براي افزايش و تضمين همكاري متقابل اقتصادي، ايران مي تواند با سازمان اتحاديه آفريقا و يا تعدادي از كشورهاي دوست سازمان همكاري هاي مشترك اقتصادي ايران - آفريقا را تأسيس نمايد.
3- جداي از ناقص و ناكافي بودن سيستم گردشگري در ايران، شرايط خاص جمهوري اسلامي ايران ايجاب مي كند تنها پذيراي به اصطلاح "توريست فرهنگي " باشد. از اين حيث شهروندان آفريقايي به علت نزديكي با فرهنگ شرقي و ناهنجاري هاي كمتر فرهنگي غربي، گزينه مناسب و جديدي براي نظام گردشگري ايران مي باشند. از آن سو، سرزمين هزار تو و شگفت انگيز آفريقا نيز مي تواند براي بسياري از گردشگران ايراني جذابيت داشته باشد. منابع اصلي به نظر مي رسد كه عدم شناخت كافي طرفين از جاذبه هاي گردشگري يكديگر و نيز نقص خطوط مسافربري ميان دو سرزمين مي باشد. تهيه سايت، مجله ، بروشور، ايجاد نمايشگاه دايمي از صنايع دستي و سوغات ايراني، ساخت ماكت مناطق گردشگري افزايش پروازهاي هفتگي و بهبود كيفيت خدمات ساخت هتل و اقامتگاه در نزديكي جاذبه هاي توريستي آفريقا توسط سرمايه داران ايراني ارايه شده به مسافران از پيشنهاداتي است كه در اين بخش قابل طرح است.
4- آنچه بي شك پراهميت جلوه مي كند، اطلاع بر اين نكته است كه آفريقا فارغ از يك يا دو كشور آن ، داراي جمعيت اكثريت روستايي است . بسياري از كشورها در پايين ترين سطح از امكانات مادي و فرهنگي قرار دارند و مناسبات مادي - معنوي پيش مدرن در بسياري از نقاط اين سرزمين حكمفرماست . بر اين اساس با چشم و گوش بسته، با ابزارهاي متعلق به جامعه مدرن ، نمي توان به فكر سرمايه گذاري و برقراري رابطه گسترده تجاري در قاره سياه افتاد. ضمن آنكه اساساً فقر ، جهل و استعمار ديرپا موجب تضعيف ساختار اقتصادي سالم و شكل گيري يك اقتصاد دولتي نوعاً تك محصولي شده است. و اين يعني روبرو شدن بخش خصوصي نوپاي داخلي با فضايي كه يا بخش خصوصي ندارد و يا بسيار ضعيف است.
در نتيجه لازم است با حمايت دولت، نخست تعدادي جامعه شناس مبرز با همكاري جامعه شناسان آفريقايي به مطالعه دقيق فرهنگ آنجا بپردازند . اينكه روستا در آفريقا چه ساختار و چه نيازي دارد؟ در تاريخ تجارت داخلي و بين المللي ايران تقريباً هرگز ميان قشر جامعه شناس و روان شناس و قشر تاجر و سرمايه گذار رابطه كاري وجود نداشته است. شايد تجربه آفريقا نخستين گام موفق در اين زمينه باشد. توصيه مي كنم كه بجاي تجربه ناموفق و غلط توسعه ناهموار و عجولانه شهرسازي و شهرنشيني ناشي از تفكر غرب گرايانه اغلب پيشگامان توسعه در جهان سوم و از جمله ايران، توسط جامعه شناسان فرهيخته نوعي الگوي بومي توسعه روستايي در دستور كار قرار گيرد.
5- تأسيس مراكز فني وحرفه اي در نقاط مختلف آفريقا بسيار خوب خواهد بود. با اين كار مي توان مهارتهاي فني را از طريق اساتيد مجرّب ايراني به جوانان آفريقايي انتقال داد. البته اين مهارتها مي بايست هماهنگ با كارخانه ها و كارگاه هايي باشد كه قرار است در آنجا توسط ايران تأسيس گردد. براين اساس قشر كارگر و زحمتكش آفريقايي كه اكثريت جمعيت آن را شكل مي دهد در ارتباط مستقيم با ايران قرار مي گيرند. فرهنگ ايراني مجراي جديدي براي انتقال مي يابد، تركيب هنر و فن ايراني زمينه بروز بيشتري را مي يابد و كارگران بومي براي كارخانجات ايراني تربيت مي گردد. البته راه ديگر اين است كه بجاي تأسيس مراكز فني و حرفه اي در آفريقا، آفريقائيان مستعد را به ايران دعوت و در مراكز داخلي آموزش داده شوند. هر كدام از اين دو راه هزينه/ فايده هاي خود را دارند كه لازم است توسط كارشناسان مورد مطالعه جداگانه قرار بگيرد.
6- ايران هم اكنون از بعد نظامي در بسياري از شاخه ها ، به خودكفايي و حتي صادرات توليدات خود رسيده است. آفريقا نيز سرزمين بي ثباتي و درگيري است كه مي تواند حوزه اي خوب براي همكاري نظامي ، از تأسيس صنايع تسليحاتي تا صدور مهمات و اسلحه ، البته تنها با كشورهاي دوست و دموكراتيك، باشد. همچنين ايران مي تواند به آموزش نيروهاي مسلح نظامي و انتظامي آفريقا ياري برساند.
7- آفريقا به شدت با بيماري و مرگ و مير ناشي از نبود استانداردهاي بهداشتي و دريايي دست و پنچه نرم مي كند ايدز، مالاريا و ... اصلي ترين بيماري هايي هستند كه سالانه جان هزاران آفريقايي را مي گيرد. طي يك پژوهش اعلام شد در صورت ادامه اين روند (فقر، گرسنگي، جنگ و خونريزي و مرگ و مير) تا 20 سال آينده در آفريقا تنها پشه ها زندگي خواهند كرد. اين در حالي است كه تعداد بيشماري از بيچارگان آفريقايي به عنوان موجودات آزمايشگاهي با مصرف يافته هاي دارويي غير مطمئن شركت هاي داروسازي غربي جان خود را به خطر مي اندازند. براساس معيارهاي انسان دوستانه، انتقال تجربيات بهداشتي و پزشكي ايران و نيز ايجاد بازار كار جديد براي فارغ التحصيلان اين رشته در ايران، مي بايست به فكر انعقاد قرار دادهاي همكاري در زمينه هاي ارتقاء سطح سلامت و درمان با كشور هاي آفريقايي بود.
8- جداي از تربيت و تأمين نيروي كار ماهر، آفريقا از صنعت تحصيلات عمومي و عالي نيز رنج مي برد اكثريت جمعيت آفريقا را مردمان بي سواد و يا كم سواد تشكيل مي دهند . ضمن آنكه به نسبت جمعيت ، اساتيد و نخبگان دانشگاهي نيز كم شمار هستند. سطح تحصيلات عالي نيز نسبت به استانداردهاي بين المللي در سطح پايين تري جاي مي گيرد. از اين رو مي توان از طريق قرار دادهاي آموزشي - پژوهشي به بهبود سطح آموزش و پژوهش در آفريقا ياري رساند. تبادل اساتيد و دانشجويان، اعطاي بورس تحصيلي به دانشجويان آفريقايي، گسترش روابط علمي - تحقيقات تأسيس نهاد آموزشي - پژوهش ايران و آفريقا براي هم انديشي و رفع مشكلات مشترك طرفين فرصيت تحصيلي به اساتيد افريقا مي توانند راهكارهايي در اين زمينه باشد. قابل توجه است كه هم اكنون نخبگان فكري - دانشگاهي در سراسر جهان نقش اصلي هدايت جامعه و در نهايت مهارت و يا شقاوت آنان را بر عهده دارد. يكي از ستونهاي اصلي "ناتوي فرهنگي " همواره نخبگان و اساتيد دانشگاهي بوده اند كه تحت نام روشنفكر مسير جامعه را جهت مي بخشند . طبيعي است انقلاب اسلامي نيز كه داعيه جهاني داشتن نسخه شفابخش براي تمام ملت هارا دارد، مي بايست و مي تواند با تربيت اين قشر، در ساختار فكري - اجتماعي و سپس در عرصه هاي سياسي و اقتصادي و اقتصادي تأثير گذار باشد. ناگفته پيداست كه توسعه آينده آفريقا در دستان نخبگاني است كه قرار است امروز پرورش يابند ، حال يا در دامان اسلام و يا در دامن غرب.
9- توسعه مادي را نمي توان ناديده گرفت . آفريقا نيز پس از رهايي از استعمار كهنه از طريق سوسياليسم و يا كاپتاليسم به سمت توسعه تجربه شده گام برداشت . اما ، اولاً تجربه كشورهاي جهاني سوم از جمله قاره سياه نشان داد كه توسعه به معناي غربي شدن ، غلط است؛ و ثانياً ايران با سرمايه معنوي اسلام ادعاي الگوي جديدي از توسعه را به ميان آورده است. بديهي است غربي شدن دولت هاي آفريقايي به ضرر نظام اسلامي ايران خواهد بود؛ چرا كه از حيث معادلات سياسي ، اردوگاه غرب را تقويت مي كند و از حيث ديني، نسلهايي را به تباهي مي كشاند و مانعي جديد در جهت تبليغ اسلام ايجاد مي شود. ما مي بايست اين را جا بياندازيم كه ايراني شدن نيز اشتباه است، اما رفتار ايراني ميتواند الگوي او باشد. ملل آفريقايي بايد مسير توسعه بومي خود را بيابند و بر منابع خود تكيه نمايند. روشن است كه غربي شدن آفريقا اصلاً به سود خود آفريقائيان نيست چرا كه به يغما رفتن منابع داخلي ، سيطره سياسي - اقتصادي غرب بر حاكميت آنان و در نهايت استحاله فرهنگي آفريقائيان منجر مي شود . دولت ايران مي تواند از طريق تشكيل كلاسهاي غرب شناسي و شناخت مباني انقلاب اسلامي ، نقد مباني فكري و نتايج عملي غرب كنوني و ردّ اشكال توسعه غربي و نيز آموزش مباني ديني انقلاب ايران و آرمانهاي آن ، را در آفريقا رواج دهد. بر اين اساس رايزني هاي فرهنگي ايران در سفارتخانه هاي موجود در آفريقا از طريق امكانات مادي - فرهنگي و ارسال نخبگان فكري به عنوان رايزن فرهنگي ايران تقويت گردد.
10- آفريقا ساليان سال است كه در درون خود منازعات قومي- مرزي را شاهد بوده است . بي ثباتي، جنگ، مرگ و مير ، مهاجرت، گسترش فقر و گرسنگي چهره ثابت اين مناطق گشته است . براي هر كدام راهكار جداگانه اي لازم است. در بعد درگيري هاي مرزي و جدايي طلبانه ايران لازم است نقش ميانجي و صلح ساز به نحو مرضي الطرفيني بازي كند. اين كار به افزايش پرستيژ بين المللي ايران، افزايش نقش و نفوذ ايران در آفريقا و نيز كاهش تنشها و تثبيت صلح در آفريقا منجر خواهد شد. در بُعد داخلي نيز علاوه بر نقش سياسي دولت ايران مي توانيم بر عنصر اسلام نيز تكيه نماييم. از يادمان نرود ، اسلام در شبه جزيره عرب نخست از طريق ايجاد صلح و امنيت جا باز كرد. نقش امنيت ساز و موّدت ساز اسلام موجب شد تا بسياري از قبايل درگير آن زمان عرب به اسلام بگروند. در اين زمان نيز مي توان از اسلام به عنوان نسخه شفابخش در منازعات قومي- داخلي آفريقا بهره جست. امنيت سازي اسلام گام بسيار بزرگي در راه گسترش اين دين مبين خواهد بود. از جنبه معادلات سياسي نيز گسترش اسلام به افزايش عمق استراتژيك جمهوري اسلامي ايران مي انجامد.
در اين زمينه علاوه بر نقش سياسي دولت ايران ، مي توانيم به تأسيس مدارس مذهبي ارزان قيمت و يا رايگان در مناطق مختلف آفريقا اقدام نماييم. در اين مدارس در كنار دروس رسمي سازمان آموزش و پرورش آفريقا، دروس ديني و تعاليم سياسي مد نظر ارايه خواهد شد. با توجه به آنكه اكثريت بافت جمعيتي آفريقا را روستائيان شكل مي دهند. مي توان به بافت مدارس شبانه روزي در بخش مركزي يك منطقه كه بتوانند چندين روستا را پوشش دهد اقدام نمود. معلمين آنجا مي توانند از معلمين اعزامي ايراني و يا معلّمان آفريقايي كه دوره هاي آموزشي لازم را در ايران گذرانده باشند تشكيل شود.
همچنين با كمك حوزه علميه قم جهت تربيت طلاب علوم ديني در سطوح پايين و جذب طلاب با استعداد آفريقايي براي گذراندن سطوح بالاي حوزه در ايران، مي توان به تأسيس مدرسه علميه در پاره اي از مناطق آفريقا اقدام كرد. اين مدارس (عادي و علميه) مي توانند به عنوان يكي از راه هاي دستيابي به اهداف سابق الذكر مورد استفاده قرار بگيرند.
11- يكي از با ارزش ترين اقدامات جمهوري اسلامي پس از انقلاب راه اندازي راديو سواحيلي براي بخشي از مردمان آفريقا بوده است. اين راديو علي رغم بضاعت اندك توانسته تا حدود زيادي در ميان شنوندگان خويش جا باز كند. از اين راديو، اين بار در سطح قاره، مي بايست حمايت گردد. زيرا مي تواند با ارايه برنامه هاي متنوع تبليغي به ترويج آراي سياسي - فرهنگي ايران در قلب مردم بپردازد. معرفي مستقيم و دقيق نظرات دولت و مردم ايران نسبت به مسايل مختلف جهاني، معرفي دين اسلام با كمك كارشناسان حوزه دين، ترويج خريد كالا و خدمات ايراني، معرفي ابنيه آثار صنايع دستي و جاذبه هاي گردشگري ايران و جلب گردشگران آفريقايي به ايران، كمك به صاحبان سرمايه و تجّار ايراني، آماده كردن شرايط پذيرش ايراني در ميان آفريقائيان، مبارزه با سيطره فرهنگي- سياسي غرب بر ذهن آفريقايي و نيز مناسب ترين ابزار ارتباط راه دور با جمعيت اكثريت روستايي فقير كه مشتاق شنيدن سخن نو مي باشند، از ابتدايي ترين و بديهي ترين فوايد اين راديو است.
12- در صورتي كه تمام شرايط بالا محقق گردد، بي شك مي توان به كشورهاي آفريقايي چه در حالت مستقل (مانند رأي در مجمع عمومي) و چه در حالت جمعي (مانند اتحاديه آفريقا و گروه نم) به عنوان متحد استراتژيك جمهوري اسلامي ايران حساب باز كرد. آنچه لازم است اين است كه با عقد قرار دادها و پيمان هاي وثيق در تمام جنبه ها (سياسي ، امنيتي، اقتصادي ، نظامي و فرهنگي) ، با تقويت روابط متقابل و در هم تنيده ، آنان نه تنها حمايت از ايران را وظيفه خود بدانند بلكه ضرر و شكست آن را شكست خويشتن به حساب آورند. در اين صورت سطح روابط بالا و راهبردي خواهد شد. علي رغم تفاوت نژاد و زبان ، به سبب اهداف ، دغدغه ها و مذاهب مشترك و يا نزديك به هم ، نزديكي هر دو به سبك زندگي شرقي، تقابل با غرب (در سياست) و توسعه غربي (در فرهنگ و اقتصاد) ، مي توان به انعقاد قرار دادها و پيمان هاي استوار اميدبست .
13- بخش قابل توجهي از آفريقا بر روي نفت قرار گرفته است و بعيد نيست با ادامه اكتشافات با ابزارهاي پيشرفته جديد منابع جديد نفت و گاز در اين قاره غني يافت گردد. تاكنون توجه اصلي قدرتهاي بزرگ صنعتي - اقتصادي همين بعد از آفريقا بوده است ؛ هرچند همواره نيم نگاهي به ساير بخشها نيز داشته اند. از آنجا كه براساس خوش بينانه ترين تخمين ها ، با ميزان مصرف كنوني ، ظرف 20 الي 25 سال آينده اكثر چاه هاي نفتي ايران خشك خواهد شد و ايران حداكثر خواهد توانست به مصرف داخلي پاسخگو باشد. اين امر براي دولتي كه 70 درصد بودجه سالانه اش را براساس درآمد نفتي مي بندد يك فاجعه است. جا دارد مسئولان نظام با خريد نفت از آفريقا در جهت مصارف داخلي و ذخيره سازي در چاه هاي نيمه خشك ،‌ از اين ماده خدادادي راهبردي صيانت به عمل آورند.
14- نكته آخر اينكه ، در نهايت آفريقا چه ارزشي برايمان مي بايست داشته باشد؟‌به بيان ديگر جايگاه راهبردي آفريقا در سياست خارجي ايران چيست؟ اتحاديه اروپا ، چين، ژاپن ، روسيه و آمريكا اساساً‌ تمايلي به شكل گيري قدرت جديد اقتصادي - سياسي ندارند. اين موضوع در كنار تقابل سياست داخلي و خارجي ايران با اهداف اين قدرتها به شكل حادّتر معنا پيدا مي كند. لذا اينكه ايران بتواند به اين قدرتها به چشم شريك تجاري - سياسي نگاه كند، كه در آينده روابط متقابل اقتصادي به حدّي در هم تنيده و دوستانه شود كه حاضر شوند بر روي منافع اقتصادي - سياسي خويش با ديگر قدرتها چشم بپوشانند، به نظر مي رسد سنگ بزرگي باشد. در دولت جديد آنچه به وضوح قابل رويت است اين است كه آنچه در قانون اساسي ايران از دستگاه سياست خارجي درخواست شده بود پيگيري مي گردد. توجه به ملت هاي مستضعف و ضد استعماري در اولويت قرار دارند. رويكرد به شرق و رويكرد به آمريكاي لاتين در دولت جديد در اين قالب تفسير مي گردد. بديهي است با توجه به عناصر آفريقا،‌ اين قاره فراتر از آمريكاي لاتين قرار خواهد گرفت. هسماني بيشتر در مذهب ، استضعاف بيشتر علي رغم خوابيدن بر منابع غني طبيعي ، سردرگمي در ايدئولوژي مناسب براي رهايي از استعمار، فقر و جهل ، نزديكي جغرافيايي ،‌ بازار بكر اقتصادي، نزديكي اهداف سياست خارجي، علاقه آفريقائيان به انقلاب اسلامي ايران و نزديكي فرهنگي ، عناصري هستند كه با وجود آن ، آفريقا در رتبه نخست راهبرد سياست خارجي ايران قرار خواهد گرفت. دعوت از مقام محترم رياست جمهوري ايران جهت حضور در آخرين نشست سران اتحاديه آفريقايي و ايراد سخنراني در سال گذشته كه با استقبال بي نظير سران آفريقا روبه رو گرديد، و نيز افزايش مسافرت مقامات دو ملت به سرزمين هاي يكديگر و عقد قراردادهاي مختلف، خبر از فصل جديدي در روابط دو ملت مي دهد. در صورت تحقق اهداف بالا و رسيدن ايران و آفريقا به سطح روابط وثيق و برادرانه ديپلماتيك - تجاري ، قدرت چانه زني و جايگاه جهاني طرفين در نظام بين المللي به شدت ترقي پيدا خواهد كرد. به علت عدم سرمايه گذاري مادي - معنوي مناسب در طول اين چند سال ابهام پيرامون آفريقا بسيار زياد است كه لازم است دستگاه ديپلماسي ايران ابرها را كنار بزند و راه ها را براي حضور پررنگ ايرانيان در آفريقا فراهم سازد.

نويسنده:مجيد بهستاني


آفريقا

به گزارش ICTPRESS به نقل از "گاردین"، این روزها به دلیل رشد محبوبیت گوشی‌های هوشمندی همچون آیفون در جهان غرب ، تلفن همراه در حال تبدیل شدن به ابزاری قدرتمند در صنعت روزنامه نگاری است اما در آفریقا این ابزار مدت های مدیدی است که به ابزاری برای اطلاع رسانی مبدل گشته است . در حقیقت حرفه خبرنگاری با تلفن همراه در آفریقا از کشورهای غربی پیشی گرفته است .
گزارش ها حاکی است در حال حاضر از هر 10 نفر در آفریقا 4 نفر به تلفن همراه دسترسی دارند که این رقم گرچه بسیار کمتر از آسیا و اروپا است اما رقمی رو به رشد است .
در این قاره در کنار رادیو که نقش غیر قابل انکاری در انتشار اخبار دارد تلفن همراه نیز به ابزاری قدرتمند برای انتشار اخبار مبدل شده و از پیام های متنی برای ارسال اخبار فوری استفاده می شود . روزنامه نیز تنها در مناطق شهری این قاره طرفدار دارد .
گفتنی است؛ در حال حاضر هنوز دسترسی به اینترنت به امری عادی در قاره آفریقا مبدل نشده و تنها مناطق بسیار محدودی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند که البته گمان می رود با راه اندازی سیستم زیردریایی شرق آفریقا در ماه ژوئن سال آینده و کابل های فیبر اپتیکی که 20 کشور آفریقایی را به هم وصل می کنند این مشکل نیز برطرف شود .


آفريقا

شين جاک سو معاون اول وزير امور خارجه کره جنوبي از روز چهارشنبه به چهار کشور افريقايي سفر خواهد کرد.
وزارت امور خارجه و بازرگاني کره جنوبي روز دوشنبه اعلام کرد وي در اين سفر ده روزه که به منظور تقويت روابط با کشورهاي افريقايي صورت خواهد گرفت ، از کشورهاي افريقاي جنوبي ،‌ غنا ، کنيا و جمهوري دمکراتيک کنگو ديدن خواهد کرد.
شين همچنين با مسئولان وزارت امور خارجه کنگو براي بررسي راههاي توسعه منابع طبيعي و مشارکت در پروژه هاي زير بنايي گفتگو خواهد کرد.
وي همچنين در سفر به کنيا با مسئولان اين کشور در خصوص تدابير مقابله با بحران غذا در کشورهاي غرب افريقا مذاکره خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از سئول ،‌ لي ميونگ باک رئيس جمهور کره جنوبي نيز ماه ژوئيه يا اوت احتمالا از برخي کشورهاي افريقايي ديدن خواهد کرد.


آفريقا

مردم قاره سياه آفريقا از حضور بيگانگان بويژه سفيدهاي غربي در سرزمين شان خاطره خوشي ندارند اما اينک زردهاي چيني با برنامه و سياست هاي به ظاهر خلاف غربي ها به اين قاره ي کهن پاي نهاده اند.

اگرچه حضور چيني ها در قاره آفريقا به قرن ها و روابط جدي آن ها به نيم قرن مي رسد اما در سال هاي اخير حضور پرقدرت اژدهاي زرد در اين قاره، نمونه ديگري از روابط کشورها با يکديگر را به نمايش گذاشته است. اکنون کالاها و تکنولوژي چيني نه تنها آفريقا بلکه کشورهاي ديگر را در نورديده و هيچ کشوري نيست که از وسوسه و اشتياق واردات اين کالاها در امان نباشد. اينک در بسياري از داد و ستدهاي جهاني ردپاي حضور پرقدرت چين در بازارهاي آن ها ديده مي شود و اين يعني تسليم بدون قيد و شرط بازار جهاني در برابر کالاهاي چيني است.

کالاهاي ساده اما ارزان مشخصه اصلي توليدات چيني است و دقيقا همين خصيصه، مناسب مردم کم در آمد و فقير قاره سياه مي باشد، اما در پشت اين هجوم کالاهاي چيني کمتر از صدور دانش تکنولوژي توليد اين کالاها به کشورهاي آفريقايي ديده مي شود. آفريقا سرزميني مستعد و بالقوه براي توسعه و پيشرفت است و رسيدن به اين جايگاه زماني تحقق خواهد يافت که حاکمان اين کشورها به توانايي هاي مردم خود باور کنند. مردم آفريقا در سرزميني زندگي مي کنند که سرشار از معادن زميني و زير زميني است اما همچنان در تنگدستي و فقر بسر مي برند و در واقع اين وضعيت بخاطر امتناع کشورهاي بيگانه حاضر در اين سرزمين براي در اختيار گذاشتن علم فناوري استخراج آن، بوجود آمده است.

مردم آفريقا خاطره خوشي از حضور بيگانگان در اين قاره ندارند و حضور آن ها همواره برابر با غارت ثروت هاي خدادادي آن ها بوده است. اکنون با خروج برخي از بيگانگان از قاره سياه که بخاطر مبارزات مردم آفريقا حاصل شده، ردپاي زردها به اين سرزمين باز شده است. در سال هاي اخير حضور مقام هاي چيني در آفريقا افزايش يافته است. اين حضور سيل ورود کالاهاي چيني به اين سرزمين را در پي داشته است. مقام هاي چيني در اين سال ها با مشوق هاي اقتصادي ازجمله اعطاي وام به سرزمين سياهان گام نهاده اند.

"ون جيابائو" نخست وزير چين اخيرا در کنفرانس مجمع همکاري‌هاي مشترک چين و آفريقا در شرم الشيخ مصر تأکيد کرد: ما قصد داريم براي توسعه ظرفيت‌ها و تقويت بودجه دولت‌هاي آفريقايي کمک کنيم و در همين راستا 10 ميليارد دلار وام در اختيار آنها قرار خواهيم داد و بدهي هاي برخي از کشورهاي آفريقايي را به پکن مي بخشيم. بيان مشوق هاي اقتصادي مقام هاي چيني در شرايطي بيان مي شود که "يانگ جيه چي" وزير خارجه چين خود را آماده مي کند که از روز سه شنبه هفته آينده يک سفر دوره اي به چند کشور آفريقايي و عربي آغاز کند.

"يانگ جيه چي" در اين سفر که از پنجم تا 14 ژانويه به طول خواهد انجاميد از هفت کشور کنيا، نيجريه، سيرآلئون، الجزاير، مراکش، عربستان سعودي و مالديو ديدار خواهد کرد. وزير خارجه چين در اين سفر در ديدار با همتايان و مقامات بلندپايه اين کشورها با آنان درباره راههاي توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه بحث و تبادل نظر خواهد کرد. چين در موضوعاتي چون تحولات اقليمي، ساخت بيمارستان، احداث مدرسه، بهبود نظام آموزش و پرورش و تقويت صنعت کشاورزي و انرژي با کشورهاي آفريقايي همکاري دارد و پکن تلاش مي کند بر دامنه نفوذش در اين قاره بيفزايد. آفريقايي ها با توجه به اينکه خاطره ناخوشايندي از حضور غربي ها در اين قاره داشته اند، اکنون چيني هاي زرد را در ميان خود دارند که برخلاف غربي ها به منافع آن ها چشم ندوخته اند و در ظاهر در جستجوي داد و ستدهاي پاياپاي به آن ها هستند.

چين در حال حاضر سومين شريک بزرگ تجاري آفريقا پس از آمريکا و اتحاديه اروپايي محسوب مي شود. سهم اين کشور در صادرات آفريقا، از سال 2000 تاکنون تقريباً دو برابر شده است. در بخش خدمات نيز آفريقا به سرعت به بازاري بزرگ براي شرکت هاي ساختماني و مهندسي چين تبديل مي شود. اگرچه غرب، چين را متهم کرده که منابع طبيعي آفريقا را بيش از حد مورد بهره برداري قرار داده است اما اين کشور وعده داده است طي سه سال آينده به آفريقا 10 ميليارد دلار وام کم بهره و مدت دار بدهد.

غرب به حضور چين در آفريقا با نگاه انتقادي دنبال مي کند در حالي که پکن تاکيد دارد هرگز سياست هاي سلطه گري و استعماري غرب را در آفريقا دنبال نخواهد کرد. چيني ها مي گويند سرمايه گذاري اين کشور در منابع نفت و گاز آفريقا فقط يک شانزدهم از کل سرمايه گذاري چين در اين قاره است و لزومي نيست کشورهاي ديگر در اين زمينه چين را مورد انتقاد قرار دهند.

با اينحال چين کالاهايي به آفريقا صادر مي کند که مستقيما به دست مصرف کننده اين قاره مي رسد که اين مساله گاهي به صنايع آفريقا خسارت وارد مي کند اما بيشتر واردات چين از آفريقا نفت و مواد خام است. آفريقا از چين مي خواهد سرمايه گذاري ها خود را به سمت صنعتي کردن و تکنولوژي ببرد و به کشورهاي آفريقايي در انتقال فناوري کمک کند تا اين کشورها به عنوان منبع مواد خام باقي نمانند.

صادرات کالاهاي توليد شده چيني ها به آفريقا بدون اينکه فناوري آن به اين قاره انتقال يابد اکنون به يکي از معضلات روابط اقتصادي و تجاري چين با آفريقا و بسياري از کشورهاي جهان تبديل شده است. ورود کالاهاي توليد شده چيني که معمولا با بهاي ارزان توليد مي شود باعث افزايش بيکاري در کشورها مي شود که اين مورد در آفريقاي جنوبي نيز وجود دارد. اکنون چين براي آفريقا بازاري بزرگ، تامين کننده مالي، سرمايه گذار، پيمانکار و مجري محسوب مي شود. روابط چين با آفريقا سبب کاهش فقر در قاره سياه، به تحقق اهداف توسعه هزاره نيز کمک مي کند اما نگراني هايي نيز از حضور پررنگ چين در آفريقا ابراز مي شود. بسياري از کشورهاي آفريقايي، حضور چين را مانع گسترش صنايع نوپاي بومي و رشد اشتغال در اين قاره مي دانند. کشورهاي عمده صنعتي نيز از ناهماهنگي ميان سياست هاي اعتباري چين و غرب گله دارند.

حضور در آفريقا همچنين براي پکن منافع استراتژيک و افزايش يارگيري دارد. گسترش روابط ميان چين و آفريقا سبب تقويت و گسترش همکاريهاي جنوب – جنوب مي‌شود و بر توانمندي پکن در رويارويي با چالشهاي شمال مي‌افزايد. با اينحال حضور و رقابت چين و کشورهاي غربي در آفريقا همراه با انتقال دانش تکنولوژي و نداشتن اهداف سلطه گري و استعماري مي تواند روند توسعه و پيشرفت قاره سياه را سرعت بخشد.


آفريقا

سازمان ملل متحد اعلام کرد بيست ميليون نفر از ساکنان شمال افريقا به علت خشکسالي به کمک هاي فوري غذائي نياز دارند.
به گزارش شبکه تلويزيوني بي بي سي اريتره از جمله کشورهاي شاخ افريقاست که به علت چند سال خشکسالي پي درپي با فقر و گرسنگي شديد ساکنان خود روبروست اما دولت اين کشور حاضر به دريافت کمک هاي غذائي از سوي نهادهاي بين المللي نيست.
شمار زيادي از مردم اريتره به علت خودداري دولت کشورشان از همکاري با سازمان هاي بين المللي براي دريافت مواد غذائي به اتيوپي گريخته اند.
نماينده دولت اريتره در سازمان ملل با تکذيب ادعاي استفاده دولت متبوع خود از مواد غذائي به عنوان ابزاري سياسي گفت با اجراي برنامه هاي توسعه کشاورزي تا دو سال ديگر اريتره در زمينه توليد مواد غذائي خودکفا خواهد شد.
با وجود انکار گرسنگي مردم اريتره از سوي مقام هاي اين کشور، کارشناسان سازمان ملل متحد مي گويند دو سوم جمعيت اريتره از گرسنگي رنج مي برند.


آفريقا

پايگاه اطلاع رساني سوييس "روماندي نيوز" از کشته شدن 10 نيجري در منطقه مرزي با مالي، خبر داد.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا ، روماندي نيوز روز يکشنبه به نقل از منابع امنيتي نيجر نوشت: از روز چهارشنبه تا جمعه هفت نظامي، راهنماي غير نظامي آنان و 2 مهاجم در منطقه مرزي "تاهوآ" کشته شدند.
اين گزارش به نقل از يک منبع امنيتي که خواست نامش فاش نشود، افزود: درگيري ها چهارشنبه شب با حمله مهاجمان مسلح به سلاح سنگين به منطقه کوچکي در مرز نيجر و مالي و در چند صد کيلومتري "نيامي"* رخ داد که در جريان آن چهار نظامي و راهنماي غير نظامي آنان جان باخت.
اين گزارش افزود : در ادامه اين درگيري ها سه نظامي ديگر و 2 تن از مهاجمان کشته شدند و يک تن نيز بازداشت شد.
اين منبع امنيتي اعلام کرد که نظاميان در خودرويي که از مهاجمان به دست آوردند، يک گذرنامه اروپايي يافتند.
وي به جزييات بيشتري در اين خصوص اشاره نکرد.


آفريقا

خبرگزاري فرانسه عناوين مهم ترين رويدادهاي خبري روز يكشنبه سوم ژانويه برابر با سيزدهم دي ماه را در منطقه آفريقا اين گونه گزارش داد...
- ليبي/ طرابلس/ برگزاري محاكمه يكي از دو تبعه سوئيسي كه به فعاليت هاي اقتصادي غير قانوني متهم هستند
- مصر/ قاهره/ محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني به مصر سفر كرده و روز دوشنبه با حسني مبارك رئيس جمهور آن كشور ديدار و در مورد اوضاع منطقه اي گفتگو خواهد كرد
- موگاديشو/ نايروبي/ تحولات در آبهاي سومالي در حاليكه راهزنان دريايي اين كشور يك كشتي اندونزيايي و يك كشتي انگليس را ربوده اند


آفريقا

جمهوري دموکراتيک کنگو روز جمعه از قصد ارتش اين کشور براي اغاز عمليات جديدي بر ضد شورشيان هوتوي رواندا، با حمايت نيروهاي سازمان ملل، در شرق کنگو، خبر داد.
سرگرد سيلوين اکنگه، سخنگوي ارتش کنگو در استان نورد-کيوو اعلام کرد هدف از اين عمليات که نام ان "صلح اکنون در سواحيلي" است، تکميل عمليات اغاز شده در ماه فوريه پارسال است که براساس گزارشها، جان صدها غيرنظامي را گرفته است.
وي خاطر نشان کرد هدف از اين عمليات که در ماه ژانويه اغاز مي شود و سه ماه به طول خواهد انجاميد، ريشه کن کردن کامل شورشيان گروه موسوم به "نيروهاي دموکراتيک براي ازادي رواندا" است.
به گفته اين افسر ارتش کنگو، نيروهاي دولتي در عمليات قبلي خود همه پايگاه هاي شورشيان را در استان هاي نورد-کيوو و سود-کيوو منهدم کردند و يک هزار و چهار صد و هفتاد و دو شورشي را کشتند و دو هزار و بيست و نه شورشي ديگر نيز يا تسليم يا دستگير شدند و توسط نمايندگي سازمان ملل در جمهوري دموکراتيک کنگو به رواندا بازگردانده شدند.
وي خاطر نشان کرد نيروهاي سازمان ملل که سال گذشته از ارتش کنگو حمايت کرد، در اين عمليات نيز در کنار ان با شورشيان مبارزه خواهد کرد.
شوراي امنيت سازمان ملل در بيست و سوم دسامبر، ماموريت نيروهاي سازمان ملل را در کنگو براي پنج ماه ديگر تمديد کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از کينشازا ، شورشيان هوتو در پانزده سال گذشته در شرق جمهوري دموکراتيک کنگو فعال بوده اند.


آفريقا

" يانگ جيه چي " وزير خارجه چين هفته آينده سفر دوره اي خود به چند کشور آفريقايي و عربي را آغاز مي کند.

به گزارش ايرنا،" جيانگ يو "سخنگوي وزارت خارجه چين امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران در پکن با اعلام اين خبر گفت:"يانگ جيه چي " در اين سفر که از پنجم تا 14 ژانويه به طول خواهد انجاميد از کشورهاي کنيا، نيجريه، سيرآلئون، الجزاير، مراکش، عربستان سعودي و مالديو ديدار خواهد کرد.
وزير خارجه چين در اين سفر که از سه شنبه هفته آينده آغاز مي شود، در ديدار با همتايان و مقامات بلندپايه اين کشورها با آنان درباره راههاي توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه بحث و تبادل نظر خواهد کرد.
چين در موضوعاتي چون تحولات اقليمي، ساخت بيمارستان، احداث مدرسه، بهبود نظام آموزش و پرورش و تقويت صنعت کشاورزي و انرژي با کشورهاي آفريقايي همکاري دارد.
آفريقا براي هر کشوري که به دنبال توسعه جهاني باشد اهميت زيادي دارد و چين نيز از اين امر مستثني نيست و طبيعتا چين مي کوشد تا با کنار گذاشتن هر گونه اختلاف و برطرف کردن چالش ها بر نفوذ و حضورش در اين قاره بيفزايد.
دوستي چين با کشورهاي آفريقايي به پنج دهه قبل باز مي گردد . زماني که دقيقا کشورهاي غربي اين قاره را بيشتر از هر زماني تحت سياست هاي استعماري خود قرار داده بود.
در دو دهه گذشته روابط تجاري و اقتصادي آفريقا با چين بشدت افزايش يافته و برعکس اين مناسبات با غرب روند نزولي داشته است.
طي سالهاي اخير مقامات چيني در هر سال جديد اولين سفر رسمي خود را به کشورهاي افريقايي اختصاص داده اند که اين موضوع حکايت از اهميت قاره آفريقا در سياست خارجي چين دارد.
" ون جيا بائو " نخست وزير چين اخيرا در اجلاس سران آفريقا تاکيد کرد چين برنامه هاي درازمدتي براي حضور در اين قاره دارد و آماده کمک هاي بيشتر به قاره سياه است.
وي گفت که در همين راستا چين قصد دارد وام هاي بيشتري در اختيار کشورهاي آفريقايي قرار دهد که پيشتر از پرداخت بخشي از بدهي هايشان به چين معاف شده اند و همزمان تعرفه بر روي بعضي از اقلام وارداتي از آفريقا به چين کاهش مي يابد که اين مي تواند بخش هاي صادراتي آفريقا را فعالتر کند.
بدون شک سفر وزير خارجه چين به آفريقا بخشي از ديپلماسي اين کشور در سال 2010 ميلادي در توسعه مناسبات با کشورهاي آفريقايي است.


آفريقا

معاون امور بين‌الملل جامعة‌المصطفی العالميه گفت: اگر چه فقه در قاره آفريقا فقه مالكی است ولی انديشه و فكر كلامی مردم آفريقا انديشه شيعی است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم به نقل از مركز خبر حوزه پانزدهمين نشست علمی تخصصی با عنوان «بازشناسی آفريقا، با تاكيد بر ظرفيت‌های منطقه‌ای جامعة ‌المصطفی» از سوی پژوهشكده مطالعات منطقه‌ای گروه آفريقا و عربی پژوهشگاه بين‌المللی المصطفی در جامعة ‌العلوم قم برگزار شد.

اين نشست با حضور كارشناسان امور آفريقا با هدف بازشناسی منطقه آفريقا و در راستای گسترش فعاليت‌های جامعة ‌المصطفی‌ العالميه، توصيف اهداف، فعاليت‌ها و سياست كنونی جمهوری اسلامی ايران در آفريقا، آسيب شناسی عملكرد گذشته و حال و نيز آشنايی با نظرات پژوهشگران و كارشناسان فعال در اين منطقه برگزار گرديد.

معاون امور بين‌الملل جامعة ‌المصطفی العالميه در اين نشست در سخنانی به فرصت‌های مناسب جمهوری اسلامی در آفريقا اشاره كرد و گفت: حضور آسان و روان در هر يك از كشور‌های آفريقايی و عدم وجود موانع برای حضور و فعاليت‌های گسترده در اين كشورها، يكی از فرصت‌های مناسب برای ايران اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد حكيم‌الهی گفت: در حال حاضر جامعة المصطفی در 18 كشور آفريقايی حضور دارد و زمينه‌های مناسبی برای فعاليت‌های فرهنگی و دينی به وجود آورده است، البته فعاليت ضعيف ما در برخی از اين كشورها به دليل عدم اراده برخی مسئولان بوده و هيچ گونه مشكل ديگری برای فعاليت‌های دينی و فرهنگی در اين كشور‌ها وجود ندارد.

وی به صفا و مهربانی ذاتی مردم آفريقا اشاره كرد و افزود: بايد از اين ويژگی استفاده كرده و عرصه حضور خود را بازشناسی كنيم.

معاون امور بين‌الملل جامعة‌‌المصطفی ادامه داد: يكی از فرصت‌هايی كه می‌توان از آن استفاده كرد مشتركات دينی، مذهبی و حتی فرهنگی و زبانی با برخی كشورها و اقوام آفريقايی است كه به دليل حضور ايرانيان در گذشته، فضای خوبی برای برقراری ارتباط به وجود آمده است.

وی گفت: اسلامی كه وارد آفريقا شده است، اسلام اهل بيتی است و اولاد ائمه (ع) در دوران‌های مختلف با ورود به اين قاره مكتب و مذهب اهل بيت (ع) را در اين كشورها رواج داده‌اند و می‌توان با صراحت گفت كه اگر چه فقه در اين قاره فقه مالكی است، ولی انديشه و فكر كلامی مردم آفريقا انديشه شيعی است.

حجت‌الاسلام حكيم الهی افزود: در لايه‌های درونی و دينی مردم آفريقا نشانه‌هايی از افكار شيعيان به چشم می‌خورد كه نشان دهنده زمينه مناسب برای انجام فعاليت‌های دينی و فرهنگی بيشتر در اين قاره است.

وی افزود: در حال حاضر جامعة المصطفی در چهار كشور تانزانيا، غنا، نيجريه و سنگال دانشگاه‌های مجهزی تاسيس كرده است و در بسياری از كشورهای آفريقايی فعاليت‌های فرهنگی دارد.

معاون امور بين‌الملل جامعة‌المصطفی در پايان تصريح كرد: ظرفيت‌های فراوانی برای حضور فرهنگی و دينی ايران در كشورهای آفريقايی وجود دارد و حتی برخی سنت‌های ديرينه ايرانی در ميان سنت‌های آفريقايان به چشم می‌خورد.


« 1 ... 137 138 139 (140) 141 142 143 ... 170 »