بوتسوانا

برای نخستین بار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی بوستوانا شرکت نمود


ادامه | 909 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

واحد مرکزی خبر / مسئولان هواپیمایی کشوری بوتسوانا دوشنبه اعلام کردند براثر سقوط یک فروند هواپیمای حامل گردشگران خارجی، هشت نفر از آنان کشته شدند.


ادامه | 889 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

اعتصاب نامحدود دهها هزار تن از کارکنان وکارگران در بوتسوانا که از بیش از سه هفته پیش آغاز شده، اقتدار حزب حاکم این کشور را زیر سوال برده است.


ادامه | 3154 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

هواپيماهاي نظامي پيلاتوس (Pilatus) سوييس به سه كشور عربستان سعودي، قطر و بوتسوانا اعزام خواهند شد.


ادامه | 3087 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

معاون رئیس جمهور چین در ادامه سفر دوره ای خود به اسیا و افریقا از بوتسوانا دیدار کرد.


ادامه | 1597 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

گروهی از فعالان حقوق بشر با تظاهرات در لندن تحریم الماس های بوتسوانا را خواستار شدند.


ادامه | 3228 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

وزير دادگستري و امنيت بوتسوانا، "رامادالوكا سرتسه"، در پاسخ به سوالي در مورد وجود تجهيزات جاسوسي در بوتسوانا سكوت كرده و پاسخي نداد.


ادامه | 1082 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

بوتسوانا کمکهايي به ارزش صد و پنجاه هزار دلار در اختيار زلزله زدگان هائيتي قرار مي دهد.


ادامه | 658 کلمه در ادامه متن
بوتسوانا

هيئت مديره بانک توسعه افريقا با اعطاي وام يکصد و پنجاه و سه ميليون يورويي به بوتسوانا موافقت کرد.
بر اساس توافق نامه اي که بانک توسعه افريقا در تونس منتشر کرد دولت بوتسوانا بخش عمده اي از وام يکصد و پنجاه و سه ميليون يورويي اين نهاد مالي افريقايي
را براي تقويت زيرساختهاي بخش برق استفاده خواهد کرد.
بوتسوانا با اجراي چند پروژه در بخش برق تلاش مي کند در زمينه توليد برق به خودکفايي برسد،‌ رشد اقتصادي خود را سرعت بخشد و از ميزان فقر در کشور بکاهد.
بوتسوانا تا کنون بخش عمده اي از نيازهاي فزاينده خود را در زمينه برق از خارج تامين مي کرد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از تونس، در سال دو هزار و هشت، نزديک به هشتاد درصد از نيازهاي برق بوتسوانا از کشورهاي همسايه به ويژه افريقاي جنوبي تامين مي شد و بيست درصد بقيه را تنها نيروگاه برق کشور که بيست و پنج سال قدمت دارد تامين مي کرد.


بوتسوانا

Open in new window
مراسم تحليف يان خاما ، رهبر بزرگ‌ترين توليد‌كننده الماس جهان پس از پيروزي قاطع در انتخابات رياست‌ جمهوري بوتسوانا به هيچ عنوان به مناسبتي باشكوه شباهت نداشت.
در اين مراسم جز رنگ‌هاي آبي، سفيد و مشكي به عنوان نماد پرچم بوتسوانا، محافظاني با كلاهخودهاي فلزي، پخش بي‌فروغ سرود ملي بوتسوانا كه يادآور گذشته مستعمراتي اين كشور است اثري از مهمانان خارجي و ضيافت پر ريخت و پاش دولتي نبود.

همه چيز در نيم ساعت تمام شد. ‌خاما نطقي كوتاه ايراد كرد و مراسم پس از اداي سوگند با رقص و پايكوبي به پايان رسيد.

خاما با توجه به فراگير شدن اولين ركود اقتصادي بوتسوانا پس از استقلال اين كشور از بريتانيا در سال 1966 نمي‌خواست مراسم تحليفش خيلي پر زرق و برق باشد. به هر حال خاما كه مردي 56ساله و عزب است و تا همين اواخر فرمانده نيروي زميني ارتش بود اصولا چندان اهل معاشرت نيست.

او پس از آن كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته بر فتوس موگائه، سلف خود پيروز شد در اولين گام از تصميمش براي وضع تعرفه‌اي 30 درصدي بر الكل و محدود كردن ساعات كار مراكز فروش مشروبات الكلي خبر داد.

همين موضعگيري‌ها كافي بود تا رسانه‌ها از خاما به عنوان فردي معتقد به نظم اجتماعي و البته اندكي خودكامه ياد كنند كه اهميت چنداني براي آزادي‌هاي مدني قائل نيست.

در روند رقابت‌هاي انتخاباتي 16 اكتبر سال گذشته ميلادي بسياري از رسانه‌هاي بوتسوانا ‌از يان كه فرزند اولين رئيس‌جمهور بوتسواناي مستقل يعني سرتسو خاما است به شدت انتقاد كرده و او را به تلاش براي تسلط بر منابع كشور، ايجاد نوعي حاكميت ديكتاتورگونه و دست داشتن در طرح تقويت نهاد اطلاعاتي ‌ امنيتي بوتسوانا و قتل‌هاي مشكوكي كه خيلي‌ها معتقدند توسط نيروهاي امنيتي انجام شده‌اند، متهم كردند.

اعتراضات به قدري بالا گرفت كه خيلي‌ها انتظار داشتند حزب حاكم دموكراتيك بوتسوانا كه توسط خاماي پدر در حدود 43 سال قبل پايه‌گذاري شده، عرصه را به رقبا واگذار كند و اكثريت پارلماني خود را از دست بدهد. با اين حال درست بر خلاف تمامي اين گمانه‌زني‌ها سهم حزب از كرسي‌هاي پارلماني به 54درصد افزايش يافت و قدرت را حفظ كرد.

با توجه به منازعات داخلي حزب حاكم و در شرايطي كه كشور اولين دوره ركود خود را پشت‌سر مي‌گذارد واقعا عجيب بود كه حزب و تقريبا همه مردم بوتسوانا بر رياست‌جمهوري خاما و شعار معروف «دموكراسي، عزت، توسعه و نظم» او مهر تاييد زدند و حاضر شدند سكان هدايت كشور را به او بسپارند.

خاما بهترين راه را براي تحقق روياهايش برگزيده است. در فهرست‌ فساد دولتي موسسه آلماني شفافيت بين‌المللي از بوتسوانا به عنوان سالم‌ترين كشور قاره سياه ياده شده است. با اين حال فاصله سياستگذاري و اجرا در اين كشور بسيار زياد است. بخش اعظم مستخدمان و مديران دولتي نالايق و تنبل هستند. خاما كه تحصيلكرده دانشكده نظامي ارتش سلطنتي بريتانيا در سندهورست است عزم خود را براي بيدار كردن هموطنانش از ركود و خمودگي جزم كرده و قصد دارد از ثروت ناشي از استحصال و فروش الماس براي ساختن كشوري منظم‌تر و مدرن‌تر استفاده كند.

وقتي براي اولين بار در سال 1967 يعني يك‌سال پس از استقلال بوتسوانا در اين كشور الماس كشف شد وضعيت اقتصادي مردم بد بود و بوتسوانا در زمره فقيرترين كشورهاي آفريقايي بود. اكنون به لطف توليد 22 درصدي الماس جهان، مردم بوتسوانا در بين كشورهاي برخوردار از درآمد متوسط دسته‌بندي مي‌شوند و توليد ناخالص داخلي سرانه اين كشور حدود 14 هزار دلار در سال است. درآمد ناشي از فروش الماس توليدي دبسوانا، جوئنت‌ونچري بين دولت بوتسوانا و دي‌بيرز، بزرگ‌ترين توليدكننده الماس خام جهان، تامين‌كننده يك‌سوم توليد ناخالص‌‌ داخلي اين كشور، نيمي از بودجه عمومي و سه‌چهارم درآمدهاي ارزي اين كشور است يا لااقل مي‌توان گفت تا پيش از آغاز بحران اقتصادي جهان وضع به اين منوال بود.

در موارد پيشين كاهش تقاضا براي الماس دي‌بيرز با خودداري از عرضه الماس درصدد ساماندهي بازار بر آمده وقيمت‌ها را بالا نگه مي‌داشت اما با شكايات برخي خريداران اين اقدام غيرقانوني اعلام شد. اكنون اين شركت ساده‌ترين راه يعني توقف استحصال را انتخاب و در عمل الماس را در زيرزمين انبار مي‌كند. گمان مي‌رود توليد الماس امسال در قياس با سال گذشته ركودي 40درصدي را تجربه كند كه اين مساله كاهش شديد درآمدهاي بوتسوانا را كه سال گذشته در حدود 7 / 1 ميليارد دلار بوده به همراه خواهد آورد. تا پيش از اين بوتسوانا بالاترين رشد اقتصادي دنيا را داشت و اقتصاد اين كشور حدفاصل سال‌هاي 1975 تا 2000 ميلادي با نرخ رشدي 10 درصدي در حال پيشرفت بود اما با فرارسيدن دهه جديد ميانگين رشد سالانه اين كشور به حدود 5درصد سقوط كرد. بانك جهاني از احتمال سقوط نرخ رشد اقتصادي بوتسوانا به صفر خبر داده است. فعاليت بخش‌هاي غيرمعدني اقتصاد بوتسوانا تقريبا به طور كامل متوقف شده است. بوتسوانا از ديرباز به عنوان يكي از باثبات‌ترين كشورهاي آفريقايي و يكي از معدود كشورهاي قاره سياه با حاكميت دموكراتيك با كاركردي قابل قبول مطرح بوده است. در فهرست اخير شاخص مديريت مناسب آفريقا كه ماه گذشته توسط بنياد مو ابراهيم، ميلياردر سوداني انتشار يافت بوتسوانا در صدر فهرست قرار داشت. با اين حال به نظر مي‌رسد خاما به اين موقعيت‌ها رضايت نخواهد داد و قصد دارد ارزش‌هاي مورد نظر خود يعني دموكراسي، عزت، توسعه و نظم را به زور هم كه شده نهادينه كند.


بوتسوانا

پس از پيروزي حزب دموكراتيك حاكم در انتخابات پارلماني بوتسوانا، "ايان خاما "، رئيس جمهور اين كشور، امروز براي دوره رياست جمهوري جديد خود سوگند ياد كرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري "رويترز "، پس از انتخابات پارلماني اخير بوتسوانا و پيروزي حزب دموكراتيك حاكم، دوره رياست جمهوري "ايان خاما " براي 5 سال ديگر تمديد شد و وي امروز براي دوره جديد سوگند ياد كرد.
حزب دموكراتيك بوتسوانا در همه انتخاباتي كه از زمان استقلال اين كشور از استعمار انگلستان در سال 1966 برگزار شده، پيروز شده است.
در انتخابات اخير نيز اين حزب 45 كرسي از مجموع 54 كرسي پارلمان را بدست آورد.
اين تعداد از كرسي هاي پارلمان براي انتخاب مجدد "ايان خاما " كافي بود، زيرا حزب پيروز به 29 كرسي از اصل 57 كرسي پارلمان نياز دارد تا رئيس جمهور را انتخاب كند.
حزب حاكم در بوتسوانا 54 درصد آراء مردم را به خود اختصاص داد و پس از آن حزب "جبهه ملي " با كسب 20 درصد آراء رتبه دوم را در ميان احزاب بدست آورد.
"ايان خاما " رئيس جمهور بوتسوانا يك نظامي است كه در انگليس آموزش ديده است.
جمهوري بوتسوانا كشوري در جنوب آفريقا و از معدود كشورهاي با ثبات جهان سومي است؛ اين كشور داراي معادن غني الماس است و به كمك معادن الماس خود توانست تا سال 2006 ، سالانه 9 درصد رشد اقتصادي داشته باشد، اما بحران اقتصاد جهاني موجب كاهش درخواست الماس شد و انتظار مي رود كه اين كشور در سال 2009 رشد منفي 12 درصدي داشته باشد.
كاهش درآمد مردم بر برنامه هاي اجتماعي دولت تاثير گذاشته و 47 درصد ساكنان اين كشور با درآمدي كمتر از يك دلار در روز زندگي مي كنند.


بوتسوانا

بر اساس نتايج اوليه که کميسيون مستقل انتخابات بوتسوانا روز شنبه منتشر کرد حزب حاکم تحت رهبري" يان خاما "رئيس جمهوري اين کشور توانست بيشترين ارا را در انتخابات پارلماني از ان خود کند.
اين انتخابات روز جمعه در ارامش در اين کشور کوچک جنوب افريقا برگزار شد.
براساس اين نتايج اوليه، حزب دمکراتيک بوتسوانا که از زمان استقلال اين مستعمره سابق انگليس در سال هزار ونهصد وشصت وشصت قدرت را در اختيار دارد هشت کرسي از ده کرسي را که تاکنون وضع ان مشخص شده است از ان خود کرد در حالي که مهم ترين حزب مخالف يعني حزب ملي بوتسوانا و حزب کنگره بوتسوانا دو کرسي باقيمانده را بين خود تقسيم کردند.
حدود هفتصد وبيست وپنج هزار واجد شرايط شرکت در راي گيري از جمعيت يک ميليون ونهصد نفري ساکنان اين کشور براي انتخاب پنجاه وهفت نماينده خود به پاي صندوق هاي راي رفتند. اين نمايندگان سپس رئيس جمهوري را انتخاب خواهند کرد.
هانريک بوزه از نمايندگان ماموريت نظارت منطقه اي و معاون وزير امور خارجه موزامبيک اعلام کرد عمليات شمارش ارا کمي ارام است اما تاکيد کرد انتخابات در ارامش برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ازگابورون وي افزود اين کميسيون هيچ شکايتي را درباره ارعاب راي دهندگان دريافت نکرده است.
بوتسوانا کشور نيمه صحرايي جنوب افريقا که به عنوان الگويي براي دمکراسي در اين قاره به شمار مي رود از بحران اقتصادي جهاني به شدت اسيب ديده است.مهم ترين منبع درامد اين کشور فروش الماس است .


بوتسوانا

نتايج مقدماتي انتخابات شهرداريهاي بوتسوانا امروز شنبه اعلام شد.
نخستين نتايج انتخابات شهرداريهاي بوتسوانا در حالي منتشر شد که نتايج انتخابات پارلماني اين کشور که پيش بيني مي شود با بازگشت حزب حاکم به رهبري ايان خاما رئيس جمهور اين کشور به صحنه قدرت بزرگترين توليد کننده الماس در جهان همراه باشد همچنان نامشخص است.
حزب حاکم دموکراتيک بوتسوانا در رقابت با هفت حزب سياسي رقيب و يکصد و چهل و شش نامزد مستقل براي کسب کرسيهاي شوراي شهر پيشتاز بوده است اما هنوز پيروزي اين حزب در انتخابات پارلماني بوتسوانا نامشخص است.
اسکار ماروبا Oscar Maroba سخنگوي کميسيون مستقل انتخاباتي بوتسوانا اعلام کرد نتايج مقدماتي انتخابات شهرداريهاي اين کشور در حالي مشخص شده است که هيچگونه نتيجه اي از انتخابات پارلماني در دست نيست.
بوتسوانا در حالي دهمين دولت دموکراتيک اين کشور را انتخاب مي کند که بحران سياسي در کشور همسايه زيمبابوه کشوري که در ان وحدت ميان گروههاي رقيب در استانه فروپاشي قرار دارد اين روند را تحت شعاع قرار داده است.
به نظر مي رسد حزب حاکم دموکراتيک بوتسوانا در انتخابات پارلماني اين کشور از بخت بيشتري براي پيروزي برخوردار باشد اما با توجه به عملکرد نامناسب حزب دموکراتيک گمان نمي رود اين حزب بتواند در انتخابات پارلماني نتايج معقول را به دست اورد و اکثريت مطلق را در پارلمان حفظ کند.
پس از انتخاب نمايندگان جديد بوتسوانا ، پارلمان اين کشور رئيس جمهور جديد را انتخاب خواهد کرد.
جبهه ملي مخالف بوتسوانا و حزب کنگره ، شاخه جبهه ملي ، به همراه پانزده نامزد مستقل ديگر براي پيروزي در اين انتخابات و تعيين رياست جمهوري رقابت مي کنند.
پارلمان بوتسوانا پنجاه و هفت کرسي دارد که علاوه بر اين تعداد ، چهار نماينده نيز از سوي رئيس جمهور انتخاب مي شوند و حزب پيروز در انتخابات پارلماني بايد بيست و نه کرسي را براي معرفي رئيس جمهور در اختيار داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از گابرون، کاهش درامدهاي بوتسوانا از مدتي پيش زندگي مردم اين کشور و اجراي طرحها و برنامه هاي دولتي را تحت تاثير قرار داده است.
بر اساس امار و ارقام سازمانهاي بين المللي حدود چهل و هفت درصد از مردم بوتسوانا با درامد کمتر از يک دلار در روز زندگي مي کنند.


بوتسوانا

مردم بوتسوانا واقع در جنوب آفريقا امروز اعضاي پارلمان جديد خود را انتخاب مي‌كنند و انتظار مي‌رود حزب دموكراتيك حاكم ،بار ديگر اكثريت آرا را بدست آورد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري "العالم "، مردم بوتسوانا كه كشوري در جنوب آفريقا است، امروز پارلمان جديد خود را انتخاب مي كنند و به نظر مي رسد كه حزب دموكراتيك حاكم، بار ديگر اكثريت آراء را بدست آورد.
از جمعيت 9/1 ميليون نفري بوتسوانا، 725 هزار نفر واجد شرايط راي دادن بوده و امروز به دفاتر اخذ راي رفتند تا 75 نماينده خود را در پارلمان انتخاب كنند.
در اين انتخابات 7 حزب سياسي و 15 كانديداي مستقل حضور دارند و حزب دموكراتيك حاكم كه از زمان استقلال اين كشور از استعمار انگلستان در سال 1966 قدرت را در دست دارد با جبهه ملي بوتسوانا كه در انتخابات سال 2004 ، 26 درصد آراء را بدست آورد، با يكديگر رقابت مي كنند.
برغم اينكه اين كشور از بحران اقتصادي شديدي در يك سال گذشته رنج مي برد، اما به نظر مي رسد حزب دموكراتيك بوتسوانا همچنان از حمايت زيادي در مناطق روستايي برخوردار است و در انتخابات پيروز مي شود.
جمهوري بوتسوانا كشوري در جنوب آفريقا و از معدود كشورهاي با ثبات جهان سومي است؛ اين كشور داراي معادن غني الماس است و به كمك معادن الماس خود توانست تا سال 2006 ، سالانه 9 درصد رشد اقتصادي داشته باشد، اما بحران اقتصاد جهاني موجب كاهش درخواست الماس شد و انتظار مي رود كه اين كشور در سال 2009 رشد منفي 12 درصدي داشته باشد.
كاهش درآمد مردم بر برنامه هاي اجتماعي دولت تاثير گذاشته و 47 درصد ساكنان اين كشور با درآمدي كمتر از يك دلار در روز زندگي مي كنند.


بوتسوانا

با گشايش حوزه هاي انتخابات پارلماني بوتسوانا راي گيري در اين حوزه ها بامداد روز جمعه اغاز شد.
راي گيري در اين حوزه ها صبح امروز در همه مناطق اين کشور نيمه صحرايي واقع در جنوب قاره افريقا اغاز شد و از مجموع جمعيت يک ميليون و نهصد هزار
نفر ، هفتصد و بيست و پنج هزار نفر براي شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از گابرون ، به نظر مي رسد حزب دمکراتيک حاکم
بر بوتسوانا از بخت بيشتري نسبت به ديگر احزاب براي پيروزي در اين انتخابات برخوردار خواهد بود.
با اين حال ممکن است اين حزب به علت نگراني مردم از بحران اقتصادي نسبت به گذشته از اکثريت کمتري در پارلمان برخوردار شود.


بوتسوانا

مردم بوتسوانا امروز جمعه براي انتخاب نمايندگان جديد پارلمان خود به پاي صندوقهاي راي خواهند رفت.
بوتسوانا واقع در جنوب افريقا که يک کشور باثبات و داراي معادن بزرگ الماس است در اين اواخر تحت تاثير پيامدهاي بحران مالي بين المللي قرار گرفته است.
دفاتر راي گيري در مناطق مختلف بوتسوانا امروز ساعت چهار و نيم به وقت گرينويچ باز مي شود. اين کشور بياباني افريقا يک ميليون و نهصد هزار نفر جمعيت دارد که از اين ميان نزديک به هفتصد و بيست و پنج هزار نفر براي شرکت در انتخابات پارلماني ثبت نام کرده اند.
پس از انتخاب نمايندگان جديد بوتسوانا، پارلمان اين کشور رئيس جمهور جديد را انتخاب خواهد کرد.
حزب دموکراتيک بوتسوانا که از زمان استقلال اين کشور در سال هزار و نهصد و شصت و شش قدرت را در اين کشور در دست دارد نسبت به ديگر احزاب از بخت بيشتري براي پيروزي در انتخابات امروز برخوردار است هر چند روش مستبدانه حکومت يان خاما رئيس جمهور اين کشور نارضايتهايي را در افکار عمومي جامعه برانگيخته است.
کارشناسان و تحليلگران سياسي بر اين عقيد هستند که نارضايتي از روش اداره امور کشور توسط يان خاما و همچنين پيامدهاي منفي که بحران مالي بين المللي بر اقتصاد اين کشور گذاشته است، احتمالا موجب خواهد شد حزب دموکراتيک بوتسوانا نتواند مانند انتخابات گذشته به نتايج قابل توجهي دست يابد و اکثريت مطلق را در پارلمان حفظ کند.
بوتسوانا با توجه به معادن بزرگ الماس خود تا سال دو هزار و شش رشد اقتصادي نه درصد را دنبال مي کرد با اين وجود بحران مالي بين المللي که موجب کاهش تقاضاي سنگهاي قيمتي در جهان شد اقتصاد بوتسوانا را با مشکلاتي مواجه کرد به طوري که گفته مي شود ميزان توليد ناخالص داخلي بوتسوانا در سال دو هزار و نه حدود دوازده درصد کاهش خواهد يافت.
بوتسوانا از جمله کشورهايي است که در سالهاي اخير لطمات زيادي از شيوع بيماريهاي همه گير به ويژه ايدز متحمل شده است. با اين وجود دولت اين کشور
در سالهاي اخير در مبارزه با اين معضل به پيشرفتهاي خوبي دست يافته است. بخش مبارزه با ايدز، سل و مالاريا در صندوق بين المللي پول اعلام کرده است بيست و چهار درصد از جمعيت بين پانزده تا چهل و نه سال اين کشور به ويروس اين بيماري مهلک الوده شده اند اما به لطف تلاشهاي دولت، اغلب بيماران ايدز به مراقبتهاي درماني دسترسي دارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از گابرون، کاهش درامدهاي بوتسوانا از مدتي پيش اثار خود را بر وضع زندگي مردم اين کشور و اجراي طرحها و برنامه هاي دولتي گذاشته است. بر اساس امار و ارقام سازمانهاي بين المللي حدود چهل و هفت درصد از مردم بوتسوانا با درامد کمتر از يک دلار در روز زندگي مي کنند.


تيم ملي فوتبال اميد ايران پس از ورود به کشور بوتسوانا با تيم ملي بزرگسالان اين کشور ديداري تدارکاتي برگزار کرد.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين بازي که در حضور رئيس جمهور و وزراي کشور بوتسوانا در ورزشگاه بوتسوانا انجام گرفت دو تيم به نتيجه مساوي 1-1 دست يافتند . شهريار شيروند تك گل تيم ايران را در دقيقه 4 به ثمر رساند و گل تساوي بخش تيم ميزبان هم دردقيقه 38 بدست آمد.
محمد فنايي ، سرپرست تيم ملي فوتبال اميد در باره اين بازي مي گويد :بازيکنان بوتسوانا بسيار قوي بوده و از قواي جسماني خوبي بهره مي بردند.امادر تمام طول بازي تحت فشار تيم ملي اميد ايران بودند.
تيم اميد كشورمان پس ديدار با تيم بوتسوانا وارد ژوهانسبورگ شد و در هتل سان تون سان اسكان يافت.
فنايي افزود تيم ملي فوتبال اميد كشورمان در زمين دانشگاه ژوهانسبورگ تمرين مي کند
و پس فردا جمعه و يک روز پيش از بازي تداركاتي مقابل باشگاه کايزرچيپ آفريقاي جنوبي کنفرانس مطبوعاتي با حضور خبرنگاران سراسر آفريقا جنوبي برگزار مي شود.
فنايي در باره اين بازي هم گفت:تيم کايزرچيپ قهرمان آفريقاي جنوبي است و 5 بازيکن ملي پوش دارد.ضمن اينکه اين تيم پرطرفدارترين باشگاه آفريقاي جنوبي مي باشد.
فنايي ادامه داد:براي اين بازي 25 هزار بليط فروخته شده است و اين ديدار در همان ورزشگاهي بر گزار خواهد شد که آمريکا و مصر در جام کنفدراسيونها بازي کردند.
تيم اميد ساعت 16:00 شنبه 20 تير به وقت محلي و 18:30 ايران با تيم کايرزچيپ ديدار خواهد كرد.


وتسوانا با رد تصميم اتحاديه آفريقا، ديروز اعلام کرد براي دستگيري عمر البشير، رييس جمهوري سودان، با دادگاه بين المللي کيفري همکاري خواهد کرد.
به نوشته روزنامه سنگالي لو سولي در اينترنت، وزارت امور خارجه بوتسوانا با صدور بيانيه اي اعلام کرد اين کشور با تصميم اتحاديه آفريقا موافق نيست و به عنوان امضا کننده سند پايه گذار دادگاه بين المللي کيفري که همکاري با اين دادگاه را الزامي مي سازد، با دادگاه يادشده در راه دستگيري و تحويل عمر البشير همکاري مي کند.
به نوشته روزنامه سنگالي، کشورهاي آفريقايي در جريان اجلاس اتحاديه آفريقا در جمعه گذشته تصميم گرفتند در مورد رييس جمهور سودان که از مارس گذشته تحت پيگرد بين المللي قرار دارد، با دادگاه بين المللي کيفري همکاري نکنند.
اسکلماني، وزير امور خارجه بوتسوانا، معمر قذافي، رهبر ليبي و رييس دوره اي اتحاديه آفريقا را متهم کرد که وي با کوتاه کردن مباحثات در متن اجلاس در هنگام تبادل نظر درباره اين موضوع، اجازه نداده است همه هيئت ها نظرات شان را بيان کنند.
وزير خارجه بوتسوانا تصريح کرد که کشورش همچنان که قبل از اجلاس موضع خود را بيان کرده است، در صورتي که البشير وارد خاک اين کشور شود، وي را به دادگاه بين المللي کيفري تحويل مي دهد.
تصميم اتحاديه آفريقا داير بر عدم همکاري با دادگاه بين المللي کيفري بدين معناست که رييس جمهور سودان مي تواند آزادانه در قاره آفريقا رفت و آمد کند. اين در حالي است 30 کشور آفريقايي سند بنيانگذار دادگاه يادشده را امضا کرده اند.


بوتسوانا

Open in new window
دانیل کولاگوبه  از اعضای  هیئت مدیره حزب دمکراتیک بوتسوانا در اخر هفته در مقابل سواستفاده  از طرح ها و پیشنهادات حزب  برای مصلحت سیاسی   که جناح چپ را در مقابلش قرار داده  بی پرده  انتقاد کرد.
در  مقابل ایا کاما  رئیس جمهور در اخر هفته  به افشاگری حوادث جاری درون حزب پرداخت . کاما اظهار کرد که علاقه مند است زنان را وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور کند  .بر اساس گزارشها یکی از  مبارزین شاخص سیاسی  در مانشلاگابدی باراتا پتی است .
ما علاقه مندیم که از کولاگوبه و طرفدارانش  به منظور مبارزه پایدار  حمایت کنیم چرا که نه تنها مشروعیت فعالیت های انها  مبرهن است بلکه با هر استاندارد قانونی نیز هماهنگی دارد .تشکیلات حزب مانند هر تشکیلات دیگری باید   به  هر قیمتی مورد حمایت قرار گیرد ونباید مورد سوء استفاده تمایلات سلیقه ای مختلف قرار بگیرد .
هر کسی انتظار دارد انظباط و کفایت سازمانی  را در سطوح بالای مدیریتی حزب  و قوانین  ان مشاهده کند تا آینه ای تمام عیار برای انعکاس جریانات جاری کشور  باشد .از جهاتی دیگر  هر چه که  در حزب اتفاق میافتد باید به عنوان نمادی در انچه در دولت اتفاق میافتد به ان نگاه کرد .اگر ملزم باشیم که ان دیدگاه را داشته باشیم ،پس تمایل  کسانی  در رهبری حزب که میخواهند دیگران را تابع تنگ نظری های خود کنند برای کل کشورو مردم خوب نیست .ما فکر میکنیم کولاگوبه وطرفدارانش نباید حق قانونی و دمکراتیک خود را قربانی کنند انها باید به ایستادگی و مقاومت خود بدون ترس و واهمه از انتقادات ادامه دهند .
ما دچار گمراهی شده ایم ما نباید فقط از کسانی که در لیست گروه حزبی ما قرار میگیرند حمایت کنیم . همه ما به عنوان شهروند نگران این حقیقت هستیم که قوانین حزب باعث ایجاد تقسیم بندی ها و جناح بندی های درون گروهی  نشود .بنابر این از همه اعضای حزب  میخواهیم نقطه نظرات خود را در یک قالب قانونی مطرح کنند.باور ما این است تکرار این جناح بندی ها برای ملت جوان ما که شتاب در توسعه را خواهان است خوب نیست .یک حزب حاکم برای ارائه  برنامه هایش به اتحاد و یکپارچگی احتیاج دارد تا رضایت افراد حاصل شود . ما از رهبری حزب میخواهیم که متانت طبع خود را حفظ کرده و علائق شخصی را برعلائق ملی ترجیح ندهند .


بوتسوانا

Open in new window
بوتسوانا: در پی  یک تصمیم گیری بواسطه تاثیرات بحران اقتصادی جهان بر افریقا بانک توسعه اقتصادی افریقا اقدام به اعطای بزگترین و بیشترین سبد حمایتی مالی خود به بوتسوانا کرده است  تا این کشور را در برون  رفت  از بحران مالی  حاصل  از سقوط  قیمت  الماس کمک  کند .
بر طبق اعلام  بانک  توسعه  یک  وام  به  مبلغ  5.1 میلیون  دلار امریکا  به  بوتسوانا  پرداخت  میشود . هدف  از اعطای  این  وام  پر کردن  شکاف های اقتصادی  ایجاد  شده  در  بودجه دولت  در سال  2009 و 2010است  که  بواسطه  سقوط  قیمت های  کالا  و  تولیدات  داخلی  خصوصا  الماس  ایجاد  شده است .
مدیر  بانک  توسعه دونالد کابروکا  گفت : موقعیت  بوتسوانا   مثال  بارزی است  از تائیرات  بحران های  مالی جهان  حتی بر  بهترن مدیریت  ااقتصادی  در افریقا ( بوتسوانا) 
 بنا  بر نظر بانک پرداخت  وام توسط  انها  بر اساس  یک  برنامه  استراتژیک  تائید شده  به  منظور  حمایت کشورهای  عضو  اتحادیه  بانک توسعه از  کشورهای   صدمه  خورده  از بحران های اقتصادی جهانی بوده است .
گفتنی است  بر اساس  نظر مدیر  بانک  توسعه  در این  هفده سال اخیر   این  اولین بار است   که بوتسوانا یک چنین  کمکی را  از بانک  درخواست کرده است .


بوتسوانا

Open in new window
کشتار مردم و قتل عام انان توسط  سرویس های امنیتی و نظامی با اختیارت فرا قانونی  در بوتسوانا کشور را  در معرض بروز یک جنگ داخلی قرار داده است .حزب سبز بوتسوانا  و حزب سیاسی طرفدار صلح  از رئیس جمهور ژنرال ایا کاما خواستند که حقایق مربوط به این جنایات را خصوصا قتل جان کالافاتیس  را با شفافیت به به اطلاع مردم برساند .
در یکی از بیانیه هایی که بر ضد این جنایات صادر شده این اعمال خشونت امیز را نقطه مقابل حقوق بشر دانسته  و از دولت خواسته شده اگر رسیدگی لازم  و پاسخ صریح به این مسائل جاری داده نشود باید  به ان در یک محکمه بین المللی  رسیدگی شود .
در حال حاضر این قتل های زنجیرهایی ابهامات زیادی را در کشور ایجاد کرده است .
حزب سبز بوتسوانا اعلام کرده است هر کس که     مسئول این قتلها باشد چه رئیس جمهور و یا  اشخاص بلند پایه کشوری باید به محاکم قضایی معرفی شوند . همچنین از دخالت ارتش در امور شهری  و حوزه کاری پلیس جلوگیری به عمل اید .
این حزب از مردم درخواست کرده  برای حفظ حق و حقوق قانونی شهروندی خود به مقاومت خود ادامه دهند  وبا ایجاد یک راهپیمایی ارام در مقابل دفتر ریاست جمهوری نسبت به کشتار اخیر و فضای نا امن ایجاد شده در کشور اعتراض خود را اعلام کنند .

در حال حاضراعمال حرکات خشونت امیز  نسبت به مردم توسط   نیروهای افراطی و نظامی کشور تهدیدی جدی برای امنیت کشور محسوب میشود  و بطور سیستماتیک کشور را به سمت یک جنگ داخلی سوق میدهد .